Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

De uberisering van het Europese wegvervoer

“Uberisering” past binnen een grotere trend in de huidige samenleving, de deeleconomie genaamd. Het is het speelterrein van samenwerkingsplatformen, marktplaatsen en mobiele applicaties, aangedreven door cloudtechnologie en het gebruik van geavanceerde algoritmen die mensen en bedrijven in staat stellen geld te verdienen met onderbenutte middelen.

Viapass stelt groener wegvervoer vast

Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, sloot zopas haar vijfde operationele werkingsjaar af. Op 1 april 2016 startten de drie gewesten van België met een kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

HP onderzoek belicht belang van additive manufacturing in digitale transformatie

Maar liefst 96% van de Europese fabrikanten van industriële onderdelen geeft aan dat producten door ‘additive manufacturing’ sneller op de markt kunnen worden gebracht. Additive manufacturing (AM) is het proces waarbij voorwerpen uit 3D-modelgegevens worden gemaakt.

Luik Natie implementeert Atlas-oplossing van Aucxis in cold store

Voor de identificatie en lokalisatie van 22.000 pallets in zijn nieuwe cold store had Luik Natie, gespecialiseerd in geconditioneerde opslag, nood aan een automatische oplossing. Aangezien de onderneming met rekken van 16 meter hoog werkt, moest de oplossing ook hoogtemetingen aankunnen.

Interroll stelt nieuwe verticale crossbelt sorter voor

Met de nieuwe MX 018V verticale crossbelt sorter wil het Zwitserse Interroll klanten als pakketleveranciers, e-commerce providers en logistiek dienstverleners de mogelijkheid bieden een grote variatie aan producten binnen een ruimtebesparende infrastructuur te behandelen.

Iptor schakelt over op de cloud

Met de lancering van het Iptor.com cloud platform transformeert Iptor zich in een cloud native software vendor. De softwareleverancier wil zijn bestaande en potentiële klanten – actief in met name supply chain, farma, healthcare en de uitgeverswereld – een cloud connected wereld bieden waar AI, automatisering en selfservice centraal staan.

DP World huldigt nieuw operationeel gebouw in Antwerpen in

Ruim 15 jaar na de opstart van zijn terminal heeft DP World een nieuw operationeel gebouw ingehuldigd aan ‘hun zijde’ van het Deurganckdok. De bouwwerken gingen in november 2019 van start en resulteren nu in een gebouw met een roestbruine glazen gevel die ook ’s nachts voor een opvallend lichteffect moet zorgen.

LPR breidt uit naar Roemenië

LPR-La Palette Rouge (een divisie van Euro Pool Group) opent een vestiging in Roemenië. De nieuwe site vormt een aanvulling op de bestaande acht Europese filialen van LPR en moet het groeiende aantal klanten in Oost-Europa bedienen, waar LPR zijn positie snel wil uitbreiden.

XPO Logistics bouwt duurzaam warehouse in Tongeren

Afgelopen vrijdag stak transport- en logistiek dienstverlener XPO Logistics de eerste spade in de grond voor de bouw zijn nieuwe campus in Tongeren. De realisatie van het project, dat tegen het einde van dit jaar klaar moet zijn, is in handen van bouwonderneming Cordeel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.