Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Ninatrans en Transmet smelten samen tot één transportgroep

Om een sterkere marktpositie in de logistieke en transportwereld te verwerven, hebben de Belgische transporteurs Ninatrans en Transmet besloten hun krachten te bundelen. Beide bedrijven zijn geen vreemden voor elkaar, want het waren twee broers die ze destijds oprichtten.

Lineas bouwt Noord-Zuid vrachtverbinding verder uit vanuit Gent in North Sea Port

Privé spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in Gent in North Sea Port met een nieuwe, rechtstreekse intermodale verbinding met Milano Segrate. Met die verbinding met vijf wekelijkse retourritten naar Italië wil Lineas tegemoet komen aan de groeiende vraag van regionale klanten naar een ecologisch alternatief voor wegtranstransport.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Volocopter en DB Schenker presenteren drone voor vrachtvervoer

Volocopter, een van de pioniers op het vlak van stedelijke luchtmobiliteit, en wereldwijde logistiek dienstverlener DB Schenker ontwikkelen samen oplossingen voor het snel en emissievrij vervoeren van goederen. Een van die oplossingen is de VoloDrone, een drone voor zwaar transport.

ShopWeDo automatiseert en personaliseert verpakkingen met Savoye

ShopWeDo is gespecialiseerd in b2c e-commerce logistiek en helpt Belgische bedrijven bij het opstarten en optimaliseren van hun e-business activiteiten. Het bedrijf opereert momenteel vanuit twee locaties, Mechelen en Oostende, die gezamenlijk 10.000m² beslaan.

Modebedrijf Peter Hahn vertrouwt op S&OP-tool TIA A3 van Remira

Om de planning en forecasting van nieuwe collecties in de toekomst nauwkeuriger te maken, besloot Peter Hahn de S&OP-tool TIA A3 van Remira in te zetten. De tool legt de basis voor een geïntegreerde Sales and Operations Planning-strategie en moet het multichannel modebedrijf nieuwe voordelen opleveren gaande van actie en verkoopplanning tot forecasts en scheduling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.