Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen

Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.

De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing

Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.

De Lidl groep en Heylen Warehouses bouwen samen duurzaam distributiecentrum

Heylen Warehouses en de Lidl groep bouwen samen aan het meest duurzame distributiecentrum van de supermarktketen in België. De nieuwe logistieke vestiging komt vlak bij de E313 op de oude Henradsite in Herentals, die sinds 2016 eigendom is van Molenwater Groep en Heylen Group.

Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo

Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.

Siemens Mobility AG schakelt Swisslog in voor opslag- en orderverzamelsysteem

Siemens Mobility AG, actief op het gebied van railvoertuigen en automatiseringsoplossingen voor de spoorwegen, zal in de komende maanden zijn nieuwe magazijn voor materialen en reserveonderdelen in Wallisellen, Zürich, in gebruik nemen. Het warehouse wordt voorzien van een opslag- en orderverzamelsysteem van Swisslog, aanbieder van robot- en datagestuurde oplossingen voor intralogistiek.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) uit met MultiControl

MultiControl, de besturingsoplossing voor containertransport van Interroll, kan voortaan ook worden gebruikt voor geautomatiseerd pallettransport. In combinatie met het Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) verenigt en vereenvoudigt deze oplossing de besturing van 400 volt en 48 volt /24 volt aandrijvingen.

Siemens-fabriek automatiseert magazijn voor kleine onderdelen met Dematic

Dematic heeft een magazijn voor kleine onderdelen geautomatiseerd voor de Siemens System Engineering Plant (WKC) in het Duitse Chemnitz. Die fabriek produceert voorschakelapparatuur en op maat gemaakte elektronische componenten voor de wereldmarkt.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur?

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Central Filling systeem ontzorgt apotheken verder!

(Advertorial) Pluripharm Groep is een toonaangevende ‘onafhankelijke’ leverancier van farmaceutische producten en levert aan vele individuele apotheken in heel Nederland. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verder ontzorgen van haar klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.