Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

De Lego Group opent distributiecentrum in België

De Lego Groep heeft zijn nieuwste regionale distributiecentrum in Tessenderlo officieel geopend. De opening kadert in de strategie van het bedrijf om zijn leverings- en distributienetwerk uit te breiden om de langetermijngroei in de markt te ondersteunen. Zo moet de nieuwe vestiging zorgen voor meer flexibiliteit en veerkracht in het toeleveringsnetwerk van het bedrijf.

De vestiging in België zal de omnichannelklanten van Lego in België, Nederland, Luxemburg, Groot-Brittannië, Ierland en Noord-Frankrijk bedienen, evenals de Lego Brand Retail Stores. Lego-fabrieken in Nyíregyháza, Hongarije en Kladno, Tsjechië zullen producten leveren aan het centrum, dat zal worden beheerd door Kuehne+Nagel.

Revolutionaire warehouse analytics met eLogiq!

(Advertorial) In de wereld van warehouse managementsoftware is het cruciaal om een voorsprong te behouden voor succes. Maak kennis met eLogiq, een complete oplossing voor warehouse analytics van Element Logic, die de manier waarop je warehouse operations beheert opnieuw definieert.

Knapp introduceert Pocket Sorter in farmalogistiek

Knapp is een nieuwe weg ingeslagen door nu ook in de farmaceutische sector een volautomatisch zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie te implementeren. Het sorteersysteem, dat vooral toepassing vindt in de mode- en detailhandel, wordt nu voor het eerst in de farmaceutische distributie gebruikt bij Limedika in Litouwen.

UPTR confronteert ideologie rond professionele diesel met de cijfers

UPTR verdedigt al sinds 1937 de belangen van zelfstandigen en ondernemingen van de sector transport & logistiek. In haar lobbywerk hanteert de organisatie naar eigen zeggen “een onverbiddelijke juridische en mathematische nauwkeurigheid”.

Arvato zet palletiseerrobot in bij inbound proces

Supply chain management- en e-commerce-dienstverlener Arvato heeft in zijn distributiecentrum in het Nederlandse Venlo een nieuwe palletiseerrobot in gebruik genomen. De robot maakt deel uit van het inbound proces en palletiseert niet alleen dozen uit losse containers, maar wikkelt ook de pallet in en brengt het tracking label aan. Met deze robotoplossing vervult Arvato verder zijn strategie om zijn wereldwijde logistieke centra te automatiseren.

Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum

De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.