Drie Belgische start-ups nemen deel aan PwC Scale-programma Consumer Markets

PwC België kondigt aan dat zes start-ups deelnemen aan het 2021 PwC Scale-programma Consumer Markets. Dat programma moet technologische start-ups in retail, transport, logistiek en consumentengoederen helpen te groeien. Het brengt gevestigde namen uit de consumentenmarkt enerzijds en snelgroeiende en disruptieve technologiestart-ups anderzijds samen om nauwer te kunnen samenwerken en innovatie in de markt te stimuleren. Het PwC Scale-programma duurt 12 weken en biedt de deelnemers – start-ups die nieuwe manieren zoeken om rendabiliteit, groei en innovatie te realiseren – meer zichtbaarheid in het klantennetwerk van PwC. Bij de deelnemers zijn ook drie Belgische start-ups.

Het programma komt er volgens PwC op een cruciaal moment voor de sector aangezien het consumentengedrag nagenoeg van dag tot dag verandert. Volgens PwC’s recentste Global Consumer Insights Survey worden consumenten steeds meer digitaal, ecologisch bewuster, prijsgevoeliger en lokaler en willen ze tegelijk nog steeds terechtkunnen in de traditionele, fysieke winkel.
Het onderzoek toonde aan dat bijna 90% van de mensen die hun boodschappen online doen van plan is dat te blijven doen, ook wanneer de social distancing maatregelen worden opgeheven. Voor de pandemie kocht amper zo’n 9% van de consumenten zijn voedingsmiddelen exclusief online. Tegenwoordig koopt 35% voeding online of telefonisch. De helft van alle globale consumenten in het recentste Pulse-onderzoek zegt milieuvriendelijker te zijn geworden dan op het moment waarop het eerste Pulse-onderzoek werd uitgevoerd. Lokaler inkopen is ook een trend die aan belang wint: 43% zegt lokaler te zijn geworden. Tot slot willen consumenten nog steeds terechtkunnen in een fysieke winkel, omdat ze enkel daar kunnen genieten van de zintuiglijke en sociale ervaringen: 49% van de consumenten gaf aan dat ze sinds het begin van COVID-19 meer of evenveel boodschappen doen in fysieke winkels.
 
Volgens François Jaucot, partner bij PwC België, zagen we met de COVID-19-pandemie veel al bestaande consumententrends in een stroomversnelling terechtkomen. “Dat bracht een toenemende vraag naar agility, naar innovatie en beter consumentenengagement met zich mee om consumenten naar zich toe te trekken”, zegt hij. “Belangrijk in dit opzicht wordt het omgaan met het veranderende consumentengedrag en de nieuwe operationele uitdagingen en kansen die de pandemie biedt.”
 
De zes nieuwe deelnemers van Scale Consumer Markets 2021 zijn:
 

  1. Soundpays, een Canadese start-up die een oplossing biedt voor mobiele betalingen op basis van een gepatenteerde ultrasone geluidstechnologie om mensen rechtstreeks en in real time digitaal te verbinden met welk medium dan ook;
  2. ServisBOT, een Ierse start-up die bedrijven een AI-platform biedt waarmee ze chatbots en virtuele assistenten kunnen bouwen die de belangrijkste interacties met klanten en medewerkers via meerdere digitale kanalen automatiseren;
  3. Aztrix*, een Belgische start-up die een platform biedt om gegevens te beheren, een transparant overzicht van overeenkomsten te krijgen en toestemming en rechten van betrokkenen te beheren;
  4. 7bridges, een Britse start-up die een AI-aangestuurd logistiek platform van de nieuwste generatie aanbiedt om kosten te besparen en de logistieke keten veerkrachtiger te maken;
  5. Trensition, een Belgische start-up die trendanalyses en vooruitzichten verstrekt op basis van innovatieve, AI-aangestuurde methoden die voortdurend nieuws verzamelen, trends opvolgen en de sectordynamiek wereldwijd in de gaten houden;
  6. Taglayer, een Belgische start-up die online personaliseringssoftware aanbiedt waarmee websites de juiste inhoud op het juiste moment aan de juiste bezoeker kunnen aanbieden.
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen.

Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator

Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.

Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment

(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?

CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks.

Kilometerheffing leverde afgelopen werkingsjaar 838,41 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land heeft in haar zevende werkingsjaar (van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023) 838,41 miljoen euro tol gegenereerd. Dat is 2% meer dan de 822,4 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van Viapass, de interregionale entiteit die namens de drie gewesten de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert.

De Ando Group neemt IT-bedrijven Amista en Blents over

De Belgische ICT-spelers Amista en Blents maken voortaan deel uit van de Ando Group, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation. Door deze uitbreiding telt de Ando Group in totaal zo’n 250 medewerkers. Tot de groep behoren ook bedrijven als Anrova Solutions, RecoMatics, V-Chain, Zeibur en Domani Business Solutions.

Hoe evolueert ons geluk in 2023?

Sinds 2017 brengt het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek het geluksniveau van de bevolking in kaart. In een nieuwe studie gaan de onderzoekers een stapje verder en willen ze het geluk in onze samenleving opvolgen door gedurende een periode van zes maanden geïnteresseerde deelnemers maandelijks via een online vragenlijst te bevragen.

Bottobo Robotics integreert etaLINK 1000 oplaadsysteem van Wiferion

De Europese leverancier van autonome mobiele robots, Bottobo Robotics, zal zijn AMR’s voortaan standaard uitrusten met de inductieve oplaadtechnologie van Wiferion. Tegen het einde van 2025 zal die leverancier van energieoplossingen duizenden van zijn nieuwe etaLINK 1000 oplaadsystemen hebben geleverd aan het snelgroeiende roboticabedrijf in Turkije.

Atlas Copco Power Tools Distribution in Hoeselt breidt logistieke activiteiten verder uit

Atlas Copco, wereldwijde producent van onder andere mobiele compressoren en vacuümpompen, zal vanaf juni 2023 de logistieke activiteiten in Hoeselt (Power Tools Distribution Hoeselt, kortweg PTD) uitbreiden met een extra gamma vacuümproducten gekend onder het merk Leybold.

A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.