DPDgroup scoort goed in het compenseren van CO2-uitstoot

De express pakketbezorger staat in voor bijna 5% van de markt voor vrijwillige CO2-compensatie in Europa en is daarmee koploper in zijn sector. Via het ‘DrivingChange’ programma engageert DPDgroup zich om elk pakket aan elke klant CO2-neutraal te leveren zonder extra kosten. De express pakketbezorger monitort daarom nauwgezet zijn CO2-uitstoot en focust daarnaast ook op de introductie van maatregelen om de uitstoot te verlagen en via de vrije markt te compenseren.

Om te beginnen brengt DPDgroup zijn activiteiten nauwgezet in kaart. De belangrijkste parameters worden elk kwartaal opnieuw gemeten d.m.v. een speciaal ontwikkelde tool waarmee het bedrijf de milieu-impact kan evalueren. Een jaarlijkse audit door externen verifieert de nauwgezetheid van het berekeningsmodel en de uitgestoten hoeveelheid CO2.
 
In een tweede stap werd de CO2-footprint aangepakt door het transport efficiënter te organiseren. Zo werden de routes geoptimaliseerd, werden dubbeldekvrachtwagens ingezet, enz... Bovendien zorgen nieuwe diensten zoals ‘Predict’ en ‘Pickup’ voor een afname van de CO2-uitstoot aangezien er veel meer pakketten bij de eerste aanbieding worden afgeleverd. Ook bouwde DPDgroup zijn voertuigenvloot uit met alternatieve aandrijfbronnen.
 
In 2016 bereikte DPDgroup in vergelijking met 2013 al een daling van de CO2-uitstoot met 10,1% per pakket.  
Sinds 2012 wordt het overblijvende deel van de transportgerelateerde CO2-uitstoot vrijwillig gecompenseerd via de aankoop van emissierechten. In 2016 werd het equivalent van meer dan 860.000 ton CO2 gecompenseerd, een bijdrage die bijna 5% van de totale Europese vrije CO2-compensatie markt vertegenwoordigt.
 
Met de steun van EcoAct, een Europese specialist voor klimaatstrategieën, kiest DPDgroup compensatieprojecten die aan de hoogste internationale standaarden beantwoorden (inbegrepen zijn Gold Standard, VCS en UNFCCC). Het compensatieprogramma van DPDgroup omvat zes projecten rond het opwekken van schone en hernieuwbare energie die zijn gevestigd in de landen waar DPDgroup actief is: Duitsland, Tsjechië, Polen, het VK, Turkije en Indië.
In 2016 werd het equivalent van 714,000 MWh energie geproduceerd via door DPDgroup gesteunde compensatieprojecten. Dat vertegenwoordigt het jaarlijkse verbruik van 250.000 huishoudens.

Recente nieuwsberichten

Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial) Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden?

Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

In april 2020 introduceerde het Europese Mobiliteitspakket nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen van de tachograafregelgeving. Met die maatregelen, die sinds 20 augustus 2020 gefaseerd worden ingevoerd, streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid.

Bol.com rekent op modulaire werkstations van Flowstore

Omdat Bol.com mee wil gaan met de vraag van zijn klanten, had het voor de uitbreiding van zijn fulfilmentcentrum BFC2 in het Nederlandse Waalwijk nood aan flexibele, maar vooral modulaire werkstations die gemakkelijk aan te passen zijn. Om te helpen met de inrichting van het nieuwe magazijn en om ontwerpen voor de nieuwe processen te maken, werd Flowstore ingeschakeld.

Apex Logistics tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Waalwijk DC2BC

Apex Global Logistics heeft een langdurige huurovereenkomst getekend met Prologis voor Prologis Park Waalwijk DC2BC (foto). Apex, met hoofdkantoor in Singapore, biedt wereldwijd een breed scala aan logistieke diensten, waaronder luchtvracht, zeetransport, magazijnbeheer, douane-expeditie, supply chain management en andere waardetoevoegende diensten.

Seminar: Uw B2B weblogistiek next level

Vandaag is e-commerce goed ingeburgerd in onze bedrijfsvoering, zowel langs de aanbod- als langs de vraag kant. Maar wist u dat in Europa het B2B aandeel van e-commerce belangrijker is dan het B2C deel? Hoog tijd om eens stil te staan bij wat B2B web-logistiek vereist en waarmee we rekening moeten houden om dit performant te doen.

BCI voorspelt boom van 250 nieuwe batterijfabrieken in Europa

In de komende tien jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe vestigingen van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Dat concludeert internationaal adviesbureau Buck Consultants International in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt.

Nieuwe fulfilmentcentrum voor Frisco.pl

(Advertorial) VIDEO Om de basis te leggen voor de geplande groei in de komende jaren, bouwde de Poolse e-commerce specialist Frisco.pl ongeveer 13 kilometer ten noorden van Warschau een nieuw fulfilmentcentrum met hoge capaciteit. De sterk geoptimaliseerde oplossing over een oppervlakte van 11.000 vierkante meter heeft vier temperatuurzones en stelt Frisco in staat om tot vier keer zoveel orders per dag te verwerken dan voorheen.

Event Logistiek & E-commerce | 7 juni

(Advertorial) Wilt u meer weten over geautomatiseerde orderpick concepten én over hoe Active Ants Belgium en bol.com hun verpakkingsprocessen (geautomatiseerd) hebben ingericht? Meld u dan aan voor Groenewout's kennis- en netwerkevent op woensdag 7 juni bij het Kasteel Sint-Michiels in Sint-Katelijne-Waver.

Auchan Retail Luxemburg schakelt Skypod-technologie van Exotec in

Exotec, leverancier van robotoplossingen voor magazijnen, zet zijn eerste stappen op de Luxemburgse markt. Auchan Retail Luxemburg werkt vanaf nu namelijk met het Skypod-orderverzamelsysteem van Exotec. Met drie hypermarkten, vier afhaalpunten en twaalf buurtwinkels zocht Auchan Retail Luxemburg naar een oplossing om zijn opslag- en orderverzamelsysteem te verbeteren.

Veerle Van Puyenbroeck nieuwe COO bij SAP België & Luxemburg

SAP Belgium & Luxembourg (BeLux) heeft Veerle Van Puyenbroeck aangesteld als de nieuwe chief operating officer (COO). Veerle Van Puyenbroeck heeft meer dan zeven jaar ervaring bij SAP en vervulde er verschillende rollen, waarvan meest recent die van sales director key accounts SAP BeLux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.