DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Dometic lanceert Go Power! zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen in Europa

Het Zweedse Dometic, aanbieder van oplossingen voor ‘mobile living’, introduceert met ‘Go Power! Dometic’ plug-and-play zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen. Sinds de overname van Valterra Products LLC door Dometic in 2021 maken de Go Power!-producten deel uit van het portfolio van Dometic.

Exotec stelt zijn magazijnrobots aan Benelux voor

Om zijn marktpositie in de Benelux te versterken, stelt Exotec, leverancier van magazijnrobots met hoofdzetel in Rijsel, zijn Skypod Systeem in België voor. Met roboticaoplossingen zoals de Skypod wil Exotec niet alleen de efficiëntie in de logistieke sector verhogen, maar ook bijdragen tot betere werkomstandigheden in magazijnen.

Wesseling Logistics implementeert ZetesChronos PoD-oplossing

Logistiek dienstverlener Wesseling Logistics wil al zijn ‘last mile’ distributieactiviteiten inzichtelijker en beter traceerbaar maken met ZetesChronos. Daarvoor vervangt Wesseling de vaste boordcomputers in alle vrachtwagens door de mobiele Proof-of-Delivery-oplossing van Zetes.

Kom langs bij SAVOYE op Logistica Next!

(Advertorial) Van 8 t/m 10 november opent de belangrijkste logistieke vakbeurs, LOGISTICA NEXT, haar deuren in de Jaarbeurs te Utrecht. De thema’s van de beurs zijn Smart, Safe and Sustainable, want volgens de organisatie zijn dat de kenmerken voor de intralogistiek van morgen.

Praktische Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Een optimaal beheer van de voorraden is cruciaal voor het succes van elk bedrijf. En toch worstelen veel ondernemingen met een gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Wie op basis van een voorraad- en supply chain-strategie het optimale voorraadniveau kan bepalen, heeft een stapje voor.

Hoe biedt magazijn automatisatie antwoord tegen een recessie

(Advertorial) Door krapte op de arbeidsmarkt, de geopolitieke situatie en de inflatie zien werkgevers de kosten gevoelig stijgen. Wij leggen in dit artikel uit hoe automatisatie een besparing kan opleveren op cruciale punten binnen jouw logistieke structuur.

Vanderlande en AWL ontwikkelen samen robotpicker voor kleine items

Vanderlande komt met een nieuwe gerobotiseerde oplossing voor orderpicking die luistert naar de naam Auto Induct. De oplossing, die is ontwikkeld in samenwerking met AWL, gespecialiseerd in machinebouw en robotica, maakt het mogelijk met behulp van robots kleine items uit een grote stroom van pakketten te verzamelen.

Plus Retail breidt logistieke capaciteit uit met Witron

De Nederlandse supermarktketen Plus Retail breidt samen met logistiek partner Witron Logistik + Informatik zijn ‘Landelijke Distributiecentrum voor droge goederen’ in Oss uit. Aanleiding voor de uitbreiding van de logistieke capaciteit is de fusie van Plus met Coop, een andere Nederlandse supermarktketen.

Arvato neemt Italiaanse logistiek dienstverlener Quickly over

Arvato Supply Chain Solutions heeft in Italië de logistiek dienstverlener Quickly overgenomen. Als onderdeel van de transactie nam Arvato ook de ongeveer 14.000 vierkante meter grote vestiging in Anagni (bij Rome) en alle 102 medewerkers over.

Deltaray vernieuwt 3D X-ray-scantechnologie voor kwaliteitscontroles aan productiesnelheid

Deltaray, de Limburgse ontwikkelaar van de 3D x-ray-scantechnologie 3DAX voor supersnelle kwaliteitscontroles, stelt de derde generatie van zijn ∆x100-systeem voor. De nieuwe machine is het resultaat van een partnership met Comate. Samen met dat Leuvense design- en engineeringbedrijf kon Deltaray de fysieke voetafdruk van de machine met 60% verkleinen en een nieuwe techniek ontwikkelen voor het volautomatisch laden van kritische onderdelen voor inspectie, wat een aanzienlijke efficiëntiewinst moet opleveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.