DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Is magazijnautomatisering te complex, duur en futuristisch?

(Advertorial) Steeds meer bedrijven willen hun magazijn automatiseren, maar automatisering stuit nog te vaak op scepsis in de boardroom. Deze terughoudendheid is vaak gebaseerd op ongefundeerde mythes. Element Logic ontkracht de grootste misvattingen over de automatisering van magazijnen.

H.Essers opent nieuw farma crossdock in Genk

Met de opening van een nieuw farmaspecifiek crossdock in Genk zet H.Essers een volgende stap in de verdere uitbouw van zijn Pharma Valley. Met de investering reageert H.Essers op de stijgende vraag naar farmalogistiek en de complexiteit en strikte vereisten die met de sector gepaard gaan.

Transuniverse neemt expeditiebedrijf Welpa Trans over

Een maand na de overname van Apmex, heeft Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) nu ook expeditiebedrijf Welpa Trans uit Wommelgem (Antwerpen) overgenomen. Welpa Trans werd in 1984 opgericht. Als expeditiebedrijf gespecialiseerd in het wegvervoer heeft het geen eigen vrachtwagens, maar speelt het een rol als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder.

Reyher moderniseert hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Het Duitse Reyher, aanbieder van verbindingselementen en bevestigingstechniek, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven om een hoogbouwmagazijn in Hamburg-Altona te moderniseren. Terwijl het productieproces blijft lopen, worden vijf oudere magazijnkranen stap voor stap vervangen door moderne magazijnkranen van het type Kardex MSingle B.

Voormalige drukkerij wordt automation campus voor Stow Robotics

Stow Robotics, onderdeel van Stow Group, richt zich op de ontwikkeling, productie en commercialisatie van geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnoplossingen. Vanaf begin 2023 zal de onderneming haar high-end productieactiviteiten verder uitbouwen op de site van WDP langs de E17 in Lokeren.

Cabka en Chep tekenen meerjarencontract voor levering van herbruikbare containers van gerecyclede kunststoffen

Cabka, producent van pallets en containers uit gerecycled plastic, heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Chep voor de levering van herbruikbare containers uit gerecyclede kunststoffen. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatie-eisen van Chep en is bedoeld om het gebruik van gerecyclede materialen te maximaliseren, wat een volledig circulaire aanpak mogelijk moet maken.

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.