DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

De sleutel tot efficiëntie en flexibiliteit binnen 3PL? Automatisering!

(Advertorial) Third Party Logistics (3PL)-providers vormen een onmisbare schakel in de economie van vandaag. Hoewel ze vaak al efficiënter werken dan hun klanten, is er ook voor hen nog ruimte om verder te verbeteren. Slimme magazijnautomatisering biedt de oplossing. Robots zoals de Skypods van Exotec versnellen processen, minimaliseren fysieke belasting en bieden schaalbaarheid bij seizoenspieken. Het resultaat? Optimaal gebruik van ruimte en altijd voorbereid, ongeacht de vraag.

Haal meer uit je warehouse met de juiste software

(Advertorial) Software is onmisbaar in een moderne warehouse-omgeving, maar wat betekent het alfabet aan afkortingen? ERP, WMS, en WCS worden vaak door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillende functies vervullen.

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.