DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe CEO voor Ordina Belgium & Luxemburg

Eind juli is Lieven Verhaevert aangetreden als nieuwe CEO van Ordina Belgium & Luxemburg. Hij volgt daarmee Franky Van Damme op die in november vorig jaar tijdelijk de rol van CEO op zich nam. Verhaevert was general manager Insurance bij CSC & DXC Technology, waar hij verantwoordelijk was voor de resultaten in België, Luxemburg, Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië.

TLN hekelt handhaving op kilometerheffing in België

Sinds België in 2016 de kilometerheffing invoerde, regent het bij Transport en Logistiek Nederland klachten over de tolheffing en de handhaving ervan. Het registratiesysteem in de vrachtwagens zou geregeld en ongemerkt haperen, zodat de chauffeur onbewust en onbedoeld geen tol betaalt en bij inspectie een boete van 1000 euro riskeert.

Hamat vergroot bulkopslag met 28 meter hoog kranenmagazijn

Met het inhijsen van twee palletkranen nadert het nieuwe hoogbouwmagazijn van Hamat zijn voltooiing. De nieuwbouw moet de mattenfabrikant uit het Nederlandse Genemuiden toelaten de ruimte voor zijn bulkvoorraad flink te vergroten. Het hoogbouwmagazijn van 28 meter hoog biedt plaats aan 16.700 europallets.

Globis verdubbelt ontwikkelingscapaciteit via joint venture met NINtec

ERP-speler Globis biedt een platform dat logistieke dienstverleners toelaat alle commerciële, administratieve en operationele processen te beheren. Via de samenwerking met softwareontwikkelaar NINtec wil het bedrijf de komende vijf jaar jaarlijks tot 50% groeien.

Witron pakt uit met innovatieve magazijnoplossingen voor retail, e-commerce en onderdelenlogistiek

Tijdens zijn logistieke dag in het Duitse Parkstein zette Witron onder de noemer ‘The Digital Logistics Center’ diverse recente innovaties in de kijker. In het oog sprong het Efficient Mobile Picking systeem (EMP). De basis van deze oplossing vormen de WIBOT’s, autonome pickvoertuigen die onderling verbonden zijn tot een zwermintelligent systeem en medewerkers bijstaan in het pickproces.

WDP en Thys Bouwprojecten realiseren nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder in Westerlo

Via een joint venture tussen vastgoedpartners WDP en Thys Bouwprojecten wordt een state-of-the-art TAPA-gecertificeerd nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder ontwikkeld. Dat komt in de directe nabijheid van zijn productiehal en Europese distributiecentrum aan de E313-autosnelweg te Westerlo.

Infor kondigt AI-platform aan

Softwareleverancier Infor introduceert onder de naam Coleman een Artificial Intelligence (AI) platform voor Infor CloudSuite-applicaties. Het platform werkt op de achtergrond van een applicatie aan het verbeteren van processen door middel van datamining en machine learning.

Prettige vakantie!

Na een goedgevulde eerste jaarhelft, gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is dan ook onze laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Op dinsdag 22 augustus starten we opnieuw met telkens een nieuwsbrief op dinsdag, woensdag en donderdag.

Digitalisering: wie het juiste netwerk heeft, is een stap voor

Omgaan met digitalisering en de juiste keuzes maken, inspelen op nieuwe opportuniteiten, zoeken naar nieuwe verdienmodellen, … Er schuilen vele valkuilen in de digitale transformatie waar onze economie voor staat. Maar er is ook positief nieuws: nooit eerder was het makkelijker om partners, leveranciers of klanten te vinden dankzij digitale businessnetwerken.

delaware gaat 100% in de cloud met SAP S/4HANA

Sinds kort heeft consultancybedrijf delaware zijn operaties volledige draaien op SAP S/4HANA Cloud. SAP S/4HANA Cloud is SAP’s ‘next-generation’ cloud ERP suite dat zowel transactionele als analytische data in één systeem vervat, zodat gebruiker real-time data-analyses kunnen maken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.