DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

H.Essers neemt Zeebrugse tankcontainerspecialist Huktra over

Het gaat over de volledige overname van de Zeebrugse tankcontainerspecialist, die ook vestigingen in het VK, Spanje en Italië heeft. Huktra ziet in H.Essers de ideale industriële partner om het bedrijf een nieuwe groeifase binnen te loodsen.

Oracle België opent nieuw Cloud eXperience Center

Oracle België opende vorige week zijn nieuwe Cloud eXperience Center in aanwezigheid van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Het Cloud eXperience Center is een plek waar visionaire bedrijfs- en technologie-experts anderen inspireren en waar veelbelovende, opkomende cloudtechnologieën worden gedemonstreerd.

Dé levenscyclus van je material handling-systemen verlengen!

(advertorial) Bedrijven verlangen op elk moment de best mogelijke prestaties van hun material handling-systeem. Dit betekent dat de systemen permanent beschikbaar moeten zijn en dat zij maximaal renderen tegen zo laag mogelijke operationele kosten.

H.Essers gestart met ontwikkeling van trimodale site Dry Port Genk

Op de voormalige Ford-site langs het Albertkanaal in Genk is begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe trimodale site van logistiek bedrijf H.Essers. De site zal focussen op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector en biedt ontsluiting via het spoor, het water en de weg.

Logistieke sector moet werk maken van transitie naar schone stadsdistributie

ABN Amro heeft zopas een nieuw sectorrapport over het thema stadsdistributie gepubliceerd. De conclusie luidt dat logistiek nú de kansen moet grijpen om schone stadsdistributie vorm te geven. Als gevolg van de sterke economische groei gaat een steeds groter deel van de Nederlanders in de stad wonen.

DB Schenker en MAN testen ‘platooning’ in de praktijk

De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker, MAN en de Universiteit Fresenius gaan een praktijkproef testen voor platooning. Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks met behulp van assistentiesystemen heel dicht achter elkaar kunnen rijden.

Alvey Groep wordt overgenomen door Scott

Er is een princiepsakkoord bereikt voor de overname van Alvey Groep door het Nieuw-Zeelandse Scott Technology. Verwacht wordt dat de transactie, met een waarde van 12,1 miljoen euro, op 4 april 2018 afgerond zal zijn. Alvey Groep is gespecialiseerd in palletisering, intern transport, automatische magazijnen en andere industriële automatiseringsoplossingen en -diensten.

DHL Express opent nieuwe ‘Brussels Hub’

DHL Express heeft vandaag zijn nieuwe regionale hub op Brussels Airport geopend. De ultramoderne hub van 36.500m² (inclusief kantoren) verviervoudigt bijna de capaciteit van DHL Express in Brussel en creëert 200 nieuwe jobs. Er werken vandaag al 1.200 mensen op de hub, op een totaal van bijna 5.000 DHL-medewerkers in België.

In 1 dag op de hoogte van alle innovaties op supply chain gebied

Donderdag 22 maart a.s. is weer de hoogmis voor de supply chain professional: Supply Chain Innovations 2018. Als vanouds kunt u op Supply Chain Innovations terecht voor waardetoevoegende informatie. De drie pijlers waarop het concept is gebouwd zijn: een high level seminarprogramma met tientallen kwalitatieve uiteenzettingen, een beperkte groep vooraanstaande ontwikkelaars van uiteenlopende oplossingen die u graag tonen wat vandaag én morgen kan, en een innovatief netwerkplatform waardoor iedereen met iedereen kan netwerken.

Supply chain probleem laat Britse klanten van KFC op hun honger zitten

De Amerikaanse fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) moet tijdelijk 700 van zijn bijna 900 restaurants in het Verenigd Koninkrijk sluiten door een probleem in de supply chain. De vestigingen die wel openblijven, bieden ondertussen een beperkte kaart aan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.