DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Active Nutrition International brengt producten online met Descartes pixi* WMS

Active Nutrition International uit München heeft in Duitsland en Oostenrijk twee nieuwe webshops gelanceerd. Om de orderafhandeling voor zijn sportvoedingsmerken PowerBar en Dymatize te ondersteunen, maakt de onderneming gebruik van de Descartes pixi* Warehouse Management Solution.

Still lanceert nieuw gamma meeloopstapelaars

De nieuwe range ECV-meeloopstapelaars van Still telt in totaal drie modellen. Naast de basisuitvoering, de ECV 10, zijn er een compacte C-variant en een stapelaar met initiaalheffing, de ECV 10i. De nieuwe stapelaars zijn speciaal ontworpen voor de lichtere inzet, bijvoorbeeld in de detailhandel, of – als instapmodel – voor sporadisch gebruik in een magazijnomgeving.

Montea tekent nieuwe huurovereenkomsten voor Liege Airport en verwerft dc bij Roissy Charles de Gaulle

Zoals eerder bericht is Montea op Liege Airport gestart met de ontwikkeling van circa 20.000m² aan magazijnunits en bijhorende kantoren op de site Flexport City. In fase 1 en 2 wordt zo’n 12.200m² ontwikkeld waarvan 5.200m² al werd verhuurd aan Malysse-Sterima (fase 1).

Nieuwe managing director voor Yusen Logistics Benelux

Per 25 juni 2018 treedt Bruno Jacques (44) bij Yusen Logistics in dienst als managing director voor de Benelux en de Nordics. Voor zijn indiensttreding bij Yusen Logistics bekleedde Bruno Jacques bijna negen jaar de functie van managing director België en Luxemburg bij Panalpina.

Zwitsers bouwen aan ondergronds transportsysteem

In hun zoektocht naar een oplossing om de steeds groeiende verkeersstromen en de navenante kosten te vermijden, hebben enkele Zwitserse bedrijven samen het project Cargo Sous Terrain (CST) in het leven geroepen.

BITO doorrolstellingen voor uw fast movers

(advertorial) Efficiënter orderverzamelen, reductie op looptijden en minder oppervlakte nodig. Dit zijn slechts enkele voordelen van doorrolstellingen… Grote volumes, hoge omloopsnelheden, korte doorlooptijden, dit zijn slechts enkele eigenschappen van een moderne logistieke operatie.

Volvo Trucks stelt eerste volledig elektrische truck voor

Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische truck voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling. De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.

UniCarriers introduceert Ergologic-joystick besturing op heftrucks

UniCarriers biedt een nieuwe ergonomische besturingsfunctie voor de heftruckrange. Vanaf mei is de TX-serie als eerste leverbaar met de Ergologic-joystick. Daarmee wordt de keuze uit de bestaande besturingsmogelijkheden – vingertip, kruishendel en mechanische hendels – uitgebreid met een vierde alternatief.

Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain

Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.

Hyster brengt nieuwe reeks compacte stapelaars voor krappe ruimtes

De nieuwe stapelaars uit de S1.0E-1.2E-serie kunnen ladingen tot 1,2 ton tot een hoogte van 2,38 meter heffen, of lichtere ladingen tot een hoogte van maximaal 4,18 meter. De toestellen zijn eenvoudig te bedienen en te manoeuvreren in toepassingen waar weinig ruimte beschikbaar is, vooral in smalle gangpaden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.