DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Dematic lanceert nieuw Goods-to-Person orderpickingsysteem

Dematic, de wereldwijde leverancier van geïntegreerde automatiseringstechnologie die Egemin heeft overgenomen, stelt met GTP een nieuw orderpickingsysteem voor waarmee magazijnmedewerkers bestellingen sneller, slimmer en ergonomischer kunnen verwerken.

Koopman past blockchain-technologie toe in automotive supply chain

Koopman Logistics Group zet als eerste logistieke automotive-dienstverlener in Europa blockchain-technologie in om logistieke processen in het vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s volledig te digitaliseren.

DHL Parcel bouwt mega-sorteercentrum voor e-commerce in Zaltbommel

De pakketbezorger investeert 84 miljoen euro in de bouw van wat naar eigen zeggen het grootste sorteercentrum voor online bestellingen in Nederland wordt. De bouwwerken, op een perceel van 90.000m² op bedrijventerrein ‘De Wildeman’, starten deze maand nog en moeten in het najaar van 2019 afgerond zijn.

Udea schakelt Vanderlande in voor mechanisatie nieuw distributiecentrum

Het Nederlandse Udea, de biologische groothandel achter onder andere de Ekoplaza supermarkten, heeft zijn buurman Vanderlande geselecteerd voor de mechanisatie van zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel. Momenteel beschikt Udea nog over twee distributiecentra omdat de vers- en droogwaren apart zijn ondergebracht, maar in 2019 wordt dat allemaal gecentreerd op één nieuwe locatie op het Foodpark in Veghel.

Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

BDO België neemt Ideas at Work over

Advieskantoor BDO neemt de aandelen van het management consultancy bedrijf Ideas at Work over. Deze laatste telt 40 business consultants gespecialiseerd in de begeleiding van veranderingstrajecten bij in hoofdzaak grote bedrijven. Na de recente overnames van Crossroad en de start-up Eurides is Ideas at Work het derde bedrijf in drie maanden tijd dat BDO België aan boord hijst.

Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject

De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.

D2E versterkt de structuur van Move Intermodal

Move Intermodal werd in 2011 verzelfstandigd door Luc Driessen (CEO) na een Management Buy Out uit Ewals Cargo Care. Het bedrijf is specialist in het intermodaal transport waarbij het lange traject wordt afgelegd per trein of boot en enkel voor- en natransport over de weg verloopt.

Panasonic Toughbook introduceert partnerprogramma voor rugged handhelds

Panasonic Toughbook heeft zestig resellers, die gespecialiseerd zijn in rugged handhelds uit de belangrijkste Europese markten aangetrokken voor zijn nieuwe Edge channel programme. Na een groei van 176% ten opzichte van vorig jaar zal dit gespecialiseerde distributiekanaal bijdragen aan de verdere groei van Panasonic op de Europese markt voor rugged handhelds.

Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE

Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.