DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Juice-Pack gaat live met Star Flow voor supply chain tracking

Juice-Pack is een jong bedrijf uit Rotterdam dat zich richt op de handling en control van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal voor bulktransport. De onderneming produceert de Octobox, een achthoekige container van plywood en polypropylene, in een eigen fabriek in Engeland.

Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg

Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.

Digitale transformatie rukt op in transport en logistiek

Uit het onderzoeksrapport ‘The Future of IoT in Enterprise’ van Inmarsat blijkt dat transport- en logistieke ondernemingen nu volop investeren in slimme technologieën op basis van IoT (Internet of Things) om aan efficiëntie te winnen in de hele supply chain.

Contraload neemt Packaging Logistics Services over

Contraload, aanbieder van pooling diensten voor plastic pallets en containers met hoofdkantoor in Aartselaar, verwerft Packaging Logistics Services (PLS) van de Britse Bibby Line Group. PLS levert oplossingen voor het beheer van retourneerbare verpakkingen, tools en voorraad in complexe supply chains.

Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd.

Nieuwe investeerders voor TheValueChain

TheValueChain, een op SAP gefocust consultingbedrijf met kantoren in Kontich en Waver, haalt nieuw kapitaal op bij een groep van investeerders. Daarmee wil het zijn groeistrategie ondersteunen en zich wapenen met het oog op potentiële overnames.

Nieuwe countrymanager voor UPS Benelux

Ufku Akaltan wordt benoemd tot de nieuwe countrymanager van UPS in de Benelux. Hij vervangt daarmee Fernando Falcón (België en Luxemburg), die countrymanager wordt in Spanje en Portugal, en Tim Helsen (Nederland), die gepromoveerd is tot vicepresident Finance & Accounting voor UPS Europe.

Bpost neemt meerderheidsaandeel in Active Ants

Active Ants is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in het Nederlandse Nieuwegein. Het bedrijf specialiseert zich in cross border e-commerce logistiek en staat in voor opslag, orderpicking en inpakken. Er werken 179 mensen.

Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?

De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.

Dematic bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor Poco Loco

Dematic heeft in Roeselare een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn opgericht met een totale oppervlakte van 8.000m² voor voedselproducent Poco Loco. In augustus 2017 werd met de bouw van het hoogbouwmagazijn van start gegaan en intussen heeft de snackfabrikant het magazijn in gebruik genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.