DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Arvato gaat samenwerking aan met robotspecialist Nomagic

Arvato, een internationale dienstverlener op het vlak van supply chain management en e-commerce, verhoogt het gerichte gebruik van robots in zijn logistieke centra. Na de succesvolle implementatie van verschillende robot-ondersteunde palletiseer- en depalletiseertoepassingen op verschillende locaties, heeft de supply chain en e-commerce dienstverlener nu besloten de ‘robot item pick’-oplossing ‘justPick’ van de Poolse robotspecialist Nomagic in te zetten als volgende stap in zijn holistische automatiseringsstrategie.

Digitec Galaxus implementeert Skyfall Pouch Sorter van Ferag

Met bijna zeven miljoen producten is Digitec Galaxus een toonaangevende online retailer in Zwitserland. Om het pickvolume in de nabije toekomst te vergroten, heeft Digitec Galaxus intralogistiek bedrijf Ferag opdracht gegeven om zijn Operations Center in Wohlen (Zwitserland) uit te rusten met de ferag.skyfall Pouch Sorter

Müller Fresh Food Logistics nieuwe partner in het European Food Network

Müller Fresh Food Logistics, de Nederlandse dochteronderneming van logistiek dienstverlener Dachser, is op 1 januari 2024 officieel partner geworden van het European Food Network (EFN). Dachser nam het bedrijf begin 2023 over.

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.