DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Solidariteit voor het Gezin implementeert Quintiq met Ordina

Omdat zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin al zijn diensten centraliseert, heeft het in de eerste plaats nood aan een geïntegreerd platform voor personeelsplanning. Daarom nam het zorgbedrijf Ordina Belgium in de arm om er de Quintiq operations planning en scheduling oplossing te implementeren.

PackMyRide laadt pakketten automatisch in bezorgvoertuigen

Dematic stelt zijn PackMyRide automatiseringssysteem voor. Het systeem zorgt ervoor dat pakketten voor het eerst volledig geautomatiseerd in bezorgvoertuigen worden geladen. Momenteel wordt PackMyRide getest in een distributiecentrum van projectpartner DPD.

Volvo Trucks wil ontwikkeling van milieuvriendelijker transport versnellen

Op 18 februari ll. heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen (die in of na 2019 zijn geproduceerd en geregistreerd) te reguleren. Zo moeten de gemiddelde emissies vanaf 2025 met 15% en vanaf 2030 met 30% worden verminderd, ten opzichte van waarden van 2019.

Dubbel zoveel goederenvervoer over het spoor moet klimaat redden

Europese en Belgische spoorvrachtbedrijven zetten zich in voor een verdubbeling van de spoorvolumes om de klimaatimpact van goederentransport drastisch te verminderen. Het vrachtvervoer is vandaag, met 275 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar waarvan 11 miljoen in België, verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot.

Linde Roadster nu ook met brandstofcelaandrijving

In 2010 paste Linde Material Handling voor het eerst brandstofceltechnologie op zijn heftrucks en magazijntrucks toe. Ondertussen kan dat type aandrijving op zo’n 80% van het gamma worden toegepast. Ook de Linde Roadster, die vooral in magazijnen wordt ingezet, is voortaan met brandstofcelaandrijving beschikbaar.

Jungheinrich neemt meerderheidsbelang in ISI Automation

Jungheinrich staat op het punt het Duitse ISI Automation, een aanbieder van kant-en-klare automatiseringsoplossingen, over te nemen. De ISIPlus- en ISIPro-producten van het bedrijf zullen het assortiment van de groep uitbreiden in het gebied tussen ERP en de werkvloer.

H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.

Panalpina buigt zich over gewijzigd overnamebod van DSV

Panalpina bevestigt eerdere berichtgeving in de media dat er onderhandelingen lopen over een fusie met Agility Group uit Koeweit. Daarbij zou Panalpina de Koeweitse logistieke groep overnemen en zou Agility een participatie in Panalpina nemen.

Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe

De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen.

DSV en Slimstock, partners in voorraadoptimalisering

Logistiek dienstverlener DSV Global Transport & Logistics heeft een partnerovereenkomst gesloten met Slimstock, leverancier van software voor voorraadoptimalisering. Met die strategische partnerovereenkomst wil DSV voorraadoptimalisering voortaan integraal onderdeel van zijn dienstverlening laten uitmaken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.