DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich mikt hoog met nieuwe EKS 412s orderverzamelaar

Jungheinrich heeft een nieuwe generatie van zijn verticale orderverzamelaar EKS voorgesteld. Talrijke nieuwe ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat de truck optimaal presteert in kleine ruimtes. Zo is de EKS uitgerust met een nieuwe, overgangsvrije, drievoudige, telescopische hefmast die in deze vorm voorlopig uniek is.

Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden.

Peter-Robin Mijderwijk nieuwe CEO bij Objective International

Sinds 1 mei 2019 vervult Peter-Robin Mijderwijk de taak van CEO bij Objective International. Daarmee treedt hij in de voetsporen van oprichter Koen de Clercq, die na 22,5 jaar de verantwoordelijkheid als CEO doorgeeft. Peter-Robin heeft een jarenlange, internationale ervaring in leiderschapsrollen in een aantal grote software- en hightechbedrijven als IBM, Oracle en Microsoft.

Hamann breidt uit met nieuwbouw in Wetteren

Om de te verwachten groei te kunnen opvangen, heeft Hamann International Logistics een stuk grond gekocht op Industrieterrein Biezeweg in Wetteren, op een steenworp van zijn bestaande infrastructuur. Het terrein heeft een oppervlakte van 23.502m², waarop een overslagmagazijn zal worden gebouwd van 7.000m² met 51 laadkaaien, 800m² kantoorruimte en voldoende parkeergelegenheid voor vracht- en personenwagens.

Zebra TC56 computers verbeteren bagageafhandeling in luchthavens op Griekse eilanden

Om de bagageafhandeling op 14 lokale luchthavens op de Griekse eilanden efficiënter te laten verlopen, implementeerde Airport Systems, een afdeling van de Infra divisie van Engie Fabricom, er de TC56 mobiele computers van Zebra Technologies Corporation.

Autofabrikanten kunnen connected car diensten aanbieden met TomTom Telematics

TomTom Telematics, sinds kort onderdeel van Bridgestone, heeft het OEM.connect programma gelanceerd, dat autofabrikanten in staat stelt te verbinden met het TomTom Telematics Service Platform. Dat platform bevindt zich in de kern van de fleetmanagement-oplossingen van het bedrijf, zoals Webfleet en Nextfleet.

Brighteye introduceert Momentum voor productiebedrijven

Brighteye, aanbieder van MOM-software (manufacturing operation management), zorgt met ‘Momentum’ voor een rebranding van zijn softwareplatform. Voortaan moet Momentum een allesomvattende oplossing zijn voor de complete facilitering van productie, logistiek, warehouse en operations management.

Gartner stelt top 8 op van trends in supply chain technologie

Research- en adviesbureau Gartner heeft een opsomming gemaakt van de acht belangrijkste trends in supply chain technologie in 2019. De trends hebben een brede impact op de industrie, maar zijn nog niet massaal ingeburgerd. “Maar supply chain managers kunnen gewoonweg niet om die technologieën heen”, meent Christian Titze, research vice president bij Gartner.

ReThink ERP

Op 21 mei vindt in Lochristi de vijfde editie van ReThink ERP plaats. Op dit bedrijfsevent kunnen geïnteresseerden zien wat een ERP-implementatie allemaal met zich meebrengt. En dat aan de hand van vier bedrijven die er hun ervaringen delen: Van Moer Logistics, Loomis, Gedimat Bouwgroep en Piessens Electro Industrie.

Bolloré Logistics gaat CargoWise One wereldwijd uitrollen

Bolloré Logistics, een wereldwijde speler in supply chain management, heeft een strategische overeenkomst gesloten met WiseTech Global voor de wereldwijde roll-out van diens geïntegreerde logistieke platform CargoWise One vanaf mei 2019. CargoWise One, dat momenteel in zo’n 130 landen wordt gebruikt, helpt logistieke dienstverleners bij erg complexe transacties op het vlak van o.a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.