DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Boston Dynamics pakt uit met futuristische robots voor het magazijn

Of ze op korte termijn ook de magazijnen van de lage landen zullen veroveren, is koffiedik kijken. Maar ze zijn in elk geval wel de moeite om te zien, de magazijnrobots van Boston Dynamics. Het Amerikaanse Boston Dynamics staat bekend als een van de meest geavanceerde roboticabedrijven ter wereld.

Capgemini versnelt applicatieontwikkeling met OutSystems

OutSystems, gespecialiseerd in platform voor low-code-applicatieontwikkeling, heeft een partnership getekend met consultancybureau Capgemini België. De samenwerking met OutSystems zorgt ervoor dat Capgemini haar applicatieontwikkeltrajecten met low-code zes tot acht keer kan versnellen.

Brico Privé reorganiseert logistieke keten met Neopost Shipping en Boa Concept

Het Franse Brico Privé is gespecialiseerd in de online flashsale van onder andere doe-het-zelf- en tuinartikelen. Eind vorig jaar kondigde de organisatie aan te zullen verhuizen naar een magazijn van 8.500m², wat dubbel zo groot is als het vorige magazijn in Toulouse.

ÖBB Rail Cargo Group zet eerste vrachtconnectie op tussen Xi'an en Boedapest

Vorige week is de allereerste testtrein vanuit het Chinese Xi’an gearriveerd op de Rail Cargo Terminal BILK via het overslagstation Záhony-Eperjeske. Op die manier werd een nieuwe mijlpaal gerealiseerd binnen de Euraziatische containertrafiek.

Kuehne + Nagel biedt gegarandeerde leadtimes voor containers met KN Pledge

Met KN Pledge introduceert Kuehne + Nagel een online serviceoplossing voor zeevracht met gegarandeerde leadtimes voor volle containertransporten. De service vormt een uitbreiding op de online quoterings-, boekings- en traceringsdiensten van Kuehne + Nagel.

Coolblue start eigen bezorgservice per fiets in Brussel, Zaventem en Vilvoorde

Voortaan brengt Coolblue pakjes met de fiets rond in Brussel, Zaventem en Vilvoorde. Zo is Coolblue het eerste grote e-commercebedrijf in Europa dat ervoor kiest om kleine pakjes zelf met de fiets te leveren. Het e-commercebedrijf deed dit al in Antwerpen en Gent.

Jungheinrich versterkt focus op digitale oplossingen

Met een aantal nieuwe, intelligente intralogistieke oplossingen wil Jungheinrich bedrijven toelaten processen nog meer te digitaliseren, wat de rentabiliteit ten goede moet komen. Voortaan wordt daarom elke truck van Jungheinrich geleverd met een ingebouwde telematicabox.

Papierwaren Pichon selecteert Savoye voor realisatie van sterk geautomatiseerde site

De distributeur van schoolartikelen is al klant van Savoye sinds de jaren 90. Na een grondige studie koos Papierwaren Pichon opnieuw voor dezelfde ontwerper en integrator van logistieke oplossingen om zijn site in het Franse Veauche te moderniseren.

Pierre van Diesen nieuwe VP Landtransport bij DB Schenker in Benelux

Pierre van Diesen werd op 1 april 2019 aangesteld als Vice President BU Land Transport BeNeLux. Hij neemt hiermee de verantwoordelijkheden over van John Scherpenborg die binnen DB Schenker de functie Head of Business Development & Revenue Management Land Transport BeNeLux op zich neemt.

Transuniverse Forwarding richt dochterbedrijven op in Frankrijk en Marokko

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Frankrijk en Marokko dochterondernemingen opgericht. Beide kantoren en hubs zijn sinds kort operationeel. De trafieken van het groepagebedrijf van en naar beide landen groeien zo hard, dat eigen lokale organisaties zich opdrongen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.