DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Dematic optimaliseert oplossing voor automatische palletopslag

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, brengt een verbeterde oplossing voor het automatisch opslaan van pallets op de markt. De ‘Dematic Standardised Automated Pallet Storage’ is een modulair systeem dat volledig te configureren is naar de wensen van klanten.

Savoye neemt retail softwarebedrijf SoCloz over

Savoye, ontwikkelaar, producent en integrator van standaard- en maatwerkoplossingen voor de intralogistiek, neemt SoCloz over, dat digitale omnichannel platforms (SaaS) voor fysieke winkelketens ontwikkelt. Met de overname wil Savoye zijn aanbod van supply chain producten aanvullen met een omnichannel retail oplossing.

Zalando en TGW bestendigen succesvolle samenwerking

Op 20 februari 2020 opende Zalando een state-of-the-art distributiecentrum in het Poolse Lodz. De Oostenrijkse systeemintegrator TGW installeerde voor de derde keer op rij sterk geautomatiseerde conveyor- en sorteertechnologie bij het Europese fashion platform.

Efficiëntere opvolging van pakketten met farmaceutische producten voor Febelco dankzij IDdelivery

(Advertorial) Febelco is een coöperatieve groothandel met het aandelenkapitaal in handen van de Belgische zelfstandige apothekers. Meer dan 3.200 apotheken worden dagelijks tot drie keer bevoorraad met 250 voertuigen vanuit acht vestigingen verspreid over heel België.

Inther Group breidt uit in de VS

De Nederlandse system integrator Inther Group heeft een nieuwe locatie geopend in het Financial District van San Francisco (Californië). Inther Group was al op de Amerikaanse markt actief met een locatie in Monroe (North Carolina), maar opent een extra locatie om zijn producten en oplossingen voor interne logistieke automatisering in de VS verder uit te breiden en de klanten er beter te kunnen bedienen.

Goodman verkoopt Oost-Europese portefeuille en focust op grote Europese consumentenmarkten

Het Goodman European Partnership (GEP) en Goodman Group hebben een overeenkomst ondertekend met GLP voor de verkoop van de Goodman activa in Oost-Europa, meer bepaald Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovakije. De verkoop ligt in lijn met de strategie van de vastgoedontwikkelaar om zijn portefeuille volledig te concentreren op de belangrijkste stedelijke regio’s en consumentenmarkten op het Europese vasteland (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Benelux en Italië).

Interroll verhuist naar nieuwe locatie in China

In het voorjaar van 2022 wil Interroll zijn intrek nemen in een nieuwe productiesite in de buurt van het Chinese Suzhou. De bestaande fabriek in Suzhou gaat dan dicht. Met de nieuwe site will Interroll niet alleen zijn productiecapaciteit opvoeren, maar ook inspelen op de verdere groeiverwachtingen in de regio Asia Pacific, vooral in China, de ASEAN-regio (Association of Southeast Asian Nations), Korea en Australië.

Delhaize verwacht 40% meer capaciteit na uitbreiding door Witron

Delhaize Le Lion / De Leeuw breidt zijn geautomatiseerde flow-through versgoeddistributiecentrum in Zellik (distributiecentrum B3) uit. Daarbij schakelt de supermarktketen Witron Logistik + Informatik GmbH als hoofdaannemer in. Het distributiecentrum bevoorraadt sinds eind 2013 ruim 800 winkels met meer dan 900 verschillende verse en ultra-verse producten in de +2°C-temperatuurzone.

Van Marcke levert vlotter, eenvoudiger, transparanter en goedkoper dankzij IDdelivery® van PHI DATA

(Advertorial) Van Marcke is een gespecialiseerde groothandel voor distributie van badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal. Voor het transporteren van producten doet Van Marcke een beroep op externe diensten en op een eigen vloot van vrachtwagens en chauffeurs.

Beumer Group presenteert nieuwe compacte cross-belt sorter

Met de BG Sorter Compact CB stelt Beumer Group een nieuwe compacte cross-belt sorter voor. Het systeem is geschikt voor een breed scala aan artikelen: van kleine, lichte zendingen tot pakketten tot 12kg. Ook kwetsbare goederen of artikelen waarvan de verpakking moeilijk te hanteren is voor conventionele apparatuur, zoals gladde plasticfolie, kunnen gemakkelijk worden behandeld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.