DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Linde stelt vernieuwde Linde V08 orderpicktruck voor

Met de nieuwe V08 mikt Linde Material Handling op een hogere werksnelheid, een maximum aan comfort en meer bescherming tegen aanrijdingen. Daarnaast noemt de heftruckfabrikant ook de werkhoogte van de V08 een belangrijk pluspunt. Doordat het bestuurderscompartiment apart omhoog kan worden getild, biedt de verticale orderpicktruck een grijphoogte tot 2,80m, terwijl de comfortabele werkhoogte van een standaard orderpicktruck ongeveer 1,60m bedraagt.

Weland Solutions stroomlijnt opslagruimte voor autofabrikant Koenigsegg

Koenigsegg Automotive AB is een Zweedse fabrikant van high-performance sportwagens. Omdat het bedrijf continu groeit en daardoor steeds meer behoefte aan extra opslagruimte heeft, besloot het in zee te gaan met Weland Solutions. De aanbieder van oplossingen voor magazijnbeheer en logistiek installeerde er twee op maat gemaakte verticale magazijnliften van het model Compact Twin 2440.

Hardis Group lanceert module om alle WCS in realtime aan te sturen

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group introduceert WCS Master. Het betreft een nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS, die alle taken van gemechaniseerde en gerobotiseerde systemen kan aansturen.

Renault Trucks produceert elektrische trucks in serie

In zijn fabriek in het Franse Blainville-sur-Orne start Renault Trucks met de serieproductie van elektrische vrachtwagens. Deze maand nog zullen de eerste in serie gebouwde Renault Trucks D en D Wide Z.E. er van de band rollen.

Interroll stelt nieuwe crossbelt sorter voor

Interroll heeft zijn portfolio van automatische sorteeroplossingen uitgebreid met de High-Performance MX 025H Crossbelt Sorter. De MX 025H, biedt een snelheid tot 2,5m/s, wat hoger is dan de 1,8m/s van de Interroll Crossbelt Sorter ST 6160, die nog steeds verkrijgbaar is.

Lineas biedt nieuwe treinverbinding tussen België en Polen

Sinds februari 2020 biedt private spoorvrachtoperator Lineas samen met PCC Intermodal een regelmatige rechtstreekse treinverbinding tussen België en Polen. Drie keer per week rijdt er een open trein van Genk over Antwerpen en Frankfurt Oder naar Gliwice, waar de wagons verder over Polen kunnen worden verspreid.

Optimact 2.0: More Supply Chain Intelligence

Een nieuw logo, een nieuw kantoor, een nieuwe website en een upgrade van de tool waar wij van een voorraadbeheerssysteem gaan naar een volledige Cloud Supply Chain Planning tool: Forecasting, Inventory Management, S&OP, MPS, MRP, DRP, S&OP en Supply Chain Analytics.

HelloFresh zet OptiFlow in om duurzaam te bezorgen

Met de bedoeling duurzamer te werken, opende HelloFresh eerder al vier transporthubs in respectievelijk Gent, Kluisbergen, Namen en Rumst. Daarnaast zette de leverancier van maaltijdboxen in op Belgische voertuigen met Belgische chauffeurs.

Dematic stelt Multishuttle 2 E voor

De Dematic Multishuttle (DMS) 2 E is een nieuwe generatie automatiseringsoplossing voor het magazijn. Het systeem slaat producten van allerlei formaten op en buffert en sequentieert ze voor het orderpicken en de ordervoorbereiding. De verdere ontwikkeling van de DMS is gebaseerd op de Multi-Shuttle-2-module en vervolledigt het bestaande vijfdelige Dematic Shuttle-gamma.

Supply Chain Innovations uitgesteld naar 04 juni 2020

Na een korte en snelle bevraging bij de geregistreerde bezoekers naar hun intentie om al dan niet aanwezig te kunnen/mogen/willen zijn op Supply Chain Innovations 2020 hebben we besloten om het Event uit te stellen tot 4 juni 2020. Uit de poll bleek dat een veertig procent van de ingeschreven bezoekers niet aanwezig zou zijn vanwege Covid-19.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.