DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

UV-robot van Amazon moet Covid-virus uitschakelen

In een recent verslag in ‘60 Minutes’ op CBS News heeft Amazon een video laten zien van zijn nieuwste uitvinding: een robot die het Covid-virus zou uitschakelen. De autonome vierwielige robot is uitgerust met UV-lampen en is volgens de reportage slechts een van de ideeën die Amazon momenteel uittest om virussen te doden in zijn distributiecentra en in de winkels van Whole Foods.

Flitsmeister gaat pakketjes bezorgen

Lokale handelaars slagen er vaak niet in pakketjes snel en op tijd geleverd te krijgen. Zelfs voor pakketten die in de buurt van de winkel moeten worden bezorgd, wordt er nog weinig gewerkt met same day delivery. Daarom zet Flitsmeister – de Nederlandse app voor realtime verkeersinformatie – nu zijn community van 1,7 miljoen gebruikers in om daarbij te helpen.

Leuze Electronic wordt Leuze

Leuze Electronic, het Duitse bedrijf dat sinds 1963 actief is in elektronica, meer bepaald sensoroplossingen, gaat voortaan verder onder de naam Leuze. De naamsverandering kwam er volgens CEO Ulrich Balbach om verschillende praktische redenen.

Shippeo en 4flow slaan de handen in mekaar

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in supply chain visibility, kondigt een wereldwijde samenwerking aan met 4flow, leverancier van supply chain consultancy, software en 4PL dienstverlening. Doelstelling is de zichtbaarheid in de supply chain te vergroten en de efficiency te verhogen voor verladers, vervoerders en eindklanten.

Geodis Countbot telt razendsnel voorraad in het magazijn

Geodis Countbot is een gezamenlijke ontwikkeling van logistiek dienstverlener Geodis en Delta Drone, aanbieder van civiele drones voor professioneel gebruik. Het betreft een geautomatiseerd systeem, uitgerust met een drone, waarmee in realtime en zonder menselijke tussenkomst inventarisatie en voorraadbeheer mogelijk is.

H.Essers spoort temperatuurgecontroleerde embargogoederen via Rusland naar China

Als reactie op de inlijving van de Krim door Rusland, voerde de EU in 2014 een aantal beperkende maatregelen tegen Rusland in. Daarop reageerde Rusland op zijn beurt met een aantal embargo’s, onder andere voor de export van voedingsproducten naar en via Rusland.

SupplyStack introduceert nieuwe Time Slot Booking oplossing

SupplyStack, een logtech scale-up uit Antwerpen, lanceert met Time Slot Booking een oplossing waarmee vervoerders online een afspraak kunnen boeken bij de verlader om goederen te komen laden of lossen. Met de Time Slot Booking tool kunnen vervoerders op een eenvoudige manier slots inplannen en milestones updaten, wat het proces voorspelbaar en transparant maakt.

Gaston Schul neemt Tradeblox over

Full-service douanedienstverlener Gaston Schul heeft in het eerste kwartaal van 2020 de overname van de Nederlandse startup Tradeblox afgerond. De overname past binnen de ambitie van Gaston Schul om een Europese one-stop customs shop neer te zetten.

Een inzichtelijke, gebruiksvriendelijke oplossing voor voorraadbeheer maakt een optimalisatie van de beschikbare voorraad mogelijk

Induscabel had een oplossing nodig die een beter inzicht zou geven in de beschikbare voorraad, een meer open architectuur waardoor ze konden linken naar de juiste bronnen en gegevens, en met de juiste instellingen waarmee ze in specifieke scenario's alerts konden activeren in relatie met hun voorraadbeheer Lees hier de volledige case study.

Shippeo-tool monitort real-time herstel van Covid-19 per sector

Shippeo, aanbieder van oplossingen voor supply chain visibiliteit, heeft een tool ontwikkeld om het Covid-19 herstel per sector live te monitoren. De ‘Supply Chain Recovery Map’ biedt actueel inzicht in het economische herstel per sector, gebaseerd op data van ruim 3.000 fabrieken en magazijnen in Europa, met bijbehorende transportation flows.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.