DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Montea verwacht toenemende impact van China op Belgische logistieke sector

Het gros van de logistieke bedrijven in België onderschat nog altijd de impact van de Chinese economische sneltrein. Dat maakt vastgoedspecialist Montea op uit zijn nieuwe Logistieke Barometer. Daarin geeft maar liefst de helft van de bedrijfsleiders aan dat ze geen grote invloed van de Chinese markt op hun activiteiten verwachten.

OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Picavi verzorgt wereldwijde uitrol van pick-by-vision smart glasses vanop afstand

Het Amerikaanse Neovia Logistics is momenteel bezig met de wereldwijde uitrol van smart glasses in zijn vestigingen. Opvallend aan het project is dat de ondersteuning bij de installatie – gezien de huidige coronapandemie – vanop afstand gebeurt door het team van Picavi, leverancier van pick-by-vision-systemen.

Descartes Analytics biedt inzicht in logistieke en supply chain data

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de logistiek, lanceert met ‘Descartes Analytics’ een nieuwe oplossing voor logistieke en supply chain activiteiten. Descartes Analytics biedt klanten de mogelijkheid voor analyse en rapportage van de grote hoeveelheid data die ze uit andere Descartes-oplossingen verkrijgen.

Gratis testkits ‘Social Distancing Alarms’ voor logistiek

Zolang er geen vaccin voorhanden is, zullen social distancing maatregelen een belangrijke rol blijven spelen in het beheersen van Covid-19. Voor productiebedrijven, retailers en logistieke dienstverleners is het een grote uitdaging om altijd een minimale afstand van 1,5 meter tussen hun operatoren te behouden.

Phi Data lanceert SmartProximity voor safety distancing op de werkvloer

Phi Data, ontwikkelaar en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie- en lokalisatie, lanceert met SmartProximity, een gebruiksklare oplossing om safety distancing op de werkvloer te ondersteunen en op te volgen.

PostNL bouwt eerste sorteer- en distributiecentrum in België

Om verder in te spelen op de groeiende e-commerce markt, start PostNL met de bouw van een hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Willebroek. In 2019 nam PostNL al drie hoogtechnologische sorteer- en distributiecentra in gebruik in Nederland.

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gestart

De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen zijn van start gegaan met de verdere renovatie en uitbreidingswerken van de binnenvaartterminal in Wielsbeke. River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In dit overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd.

Petfood e-tailer Zoomalia breidt intralogistiek uit met Boa Concept

Zoomalia, dat in 2009 door de huidige CEO Pierre-Adrien Thollet werd opgericht, realiseerde in 2019 een groei van 60% met een omzet van bijna 40 miljoen euro. Om aan de blijvende groei en het toenemende aantal bestellingen te kunnen blijven voldoen, besloot de Franse e-tailer gespecialiseerd in de online verkoop van dierenvoeding, zijn intralogistieke installatie uit te breiden.

PostNL neemt minderheidsbelang in healthcare-tak van CB

Nog nieuws van PostNL is dat het voornemens is een partnership aan te gaan met logistiek dienstverlener CB. Vanuit het nieuwe partnership ‘CB Healthcare’ willen PostNL en CB intensiever gaan samenwerken en klanten in de zorgsector voorzien van een breed aanbod aan logistieke oplossingen, zoals de levering van wondzorgproducten en incontinentiemateriaal aan huis en bij zorginstellingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.