DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin

PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.

Vanderlande levert Airtrax Pocket oplossing aan De Bijenkorf

Vanderlande heeft zijn Airtrax Pocket oplossing geïnstalleerd in het nieuwe centrale omnichannelmagazijn van warenhuisketen de Bijenkorf in Tilburg. De omnichanneloplossing is nu volledig operationeel. De pocketsorter wordt op drie domeinen in het magazijn ingezet: voor b2c orders, voor b2b winkelorders met fast movers en voor e-commerce retouren in de opslag.

Mobiele orderpicker van TAWI speelt in op groeiende e-commerce uitdagingen

Met het sterk groeiende aantal online bestellingen als gevolg van de coronapandemie is het voor logistieke centra een uitdaging sneller, veiliger en mobieler te picken. Daar wil TAWI met zijn ‘Mobile Order Picker’ (MOP) op inspelen. Met het toestel kan één orderpicker het werk van twee personen uitvoeren, zonder dat zijn rug daarbij wordt belast.

Leveringen bundelen bespaart duizenden kilometers vrachtwagenverkeer per week in de stad

Een nieuw scriptie-onderzoek aan de hogeschool UCLL (UC Leuven-Limburg) toont aan dat het bundelen van leveringen aan consumenten elke week duizenden kilometers aan vrachtwagenverkeer kan besparen. Dat heeft een grote impact op veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van stadslogistiek.

Big celebration in the world of warehousing

(Advertorial) The prestigious companies Reesink Logistic Solutions BV from the Netherlands and AM-Automation GmbH from Germany saw a unique opportunity and decided to take it. If you would like to know more about it, then join us on the 1st of December 2020 at 3 PM (CET) for an exclusive launch that will take place online.

Combineer verticale liften en rollenbanen en bereik 400 orderlijnen per uur per magazijnier

(Advertorial) Sinds de lockdown van dit voorjaar worden steeds meer goederen online besteld. Om deze vraag te kunnen volgen, is het belangrijk dat uw magazijn zo optimaal mogelijk werkt. Bestellingen moeten snel en foutloos kunnen verwerkt worden.

75% van de bedrijven past supply chain aan voor de toekomst

Voor de derde keer publiceert BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten, de belangrijkste bevindingen van zijn jaarlijkse onderzoek naar de stand van zaken in de logistieke sector en supply chains.

Trimble en Simacan gaan samen voor betere last mile-navigatie

Trimble – leverancier van technologie op het vlak van positionering, modellering, connectiviteit en data-analyse – en Simacan – een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek – hebben hun transportoplossingen geïntegreerd.

Logitrans stelt dubbele kwartpalletheffer voor

De Deense producent van ergonomisch hefmateriaal, Logitrans, komt op de markt met de DLQ200, een nieuwe kwartpalletheffer met een capaciteit van 200kg. Dankzij één lange vork kan het toestel twee kwartpalletjes tegelijkertijd van de europallet halen.

Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.