DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

CeMAT 2018 brengt geïntegreerde logistiek tot leven

Van 23 t.e.m. 27 april 2018 worden de Hannover Messe en CeMAT gezamenlijk opgevoerd. Focus van de duo-beurs ligt op de combinatie van Industry 4.0 met Logistics 4.0. “Industry 4.0 en Logistics 4.0 zorgen voor een omwenteling in productie en logistiek.

Nieuw kantoor voor Objective International

Objective International heeft een nieuw kantoor in gebruik genomen in zijn thuisbasis Wichelen. Door de groei van de voorbije jaren was het vorige kantoor te krap geworden voor de 65 medewerkers. CEO Koen De Clercq investeerde ruim 6 miljoen euro in een nieuwbouwproject: “We hebben de ambitie om tegen eind 2018 honderd medewerkers aan boord te hebben.

Sawyer, de eenarmige cobot, doet zijn intrede in Benelux

Collaboratieve robots of cobots worden ook in ons land steeds vaker ingezet om samen te werken met operatoren in productie. Momenteel zijn er naar schatting in België al een honderdtal collaboratieve robots in bedrijf. Om bedrijven te helpen de kloof tot daadwerkelijke implementatie te dichten, voorziet Sirris o.a.

Anaplan stelt innovaties in connected planning voor

Platformleverancier Anaplan komt met nieuwe innovaties om connected planning wereldwijd onder de aandacht te brengen bij grote en snelgroeiende bedrijven. Connected planning is een nieuwe manier van denken en plannen, aldus Anaplan. Het creëert verbindingen tussen data, mensen en plannen binnen een organisatie.

Infor neemt BI-specialist Birst over

Birst levert een platform voor data-sourcing en geeft inzicht in gestandaardiseerde gegevens om makkelijker bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen. Het Birst BI-platform verbindt de hele organisatie d.m.v. een netwerk van gevirtualiseerde BI-instances bovenop een gedeelde analytische structuur.

Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

Yusen Logistics bouwt twee nieuwe farma warehouses in de Benelux

Het Antwerp Distribution Center (ADC) van Yusen Logistics in Melsele functioneert momenteel als de centrale hub binnen de Europese Yusen Logistics Pharmaceutical Super Highway; een control-tower geleid transportsysteem waarbinnen meer dan 2 miljoen pallets farmaceutica per jaar worden vervoerd.

Nieuwe logistieke modellen nodig voor stadsdistributie

In zijn recente onderzoeksrapport ‘More than the last mile’ bekijkt vastgoedspecialist JLL hoe slimmere logistiek kan helpen bij het vormgeven van de steden van de toekomst. “Door de groei van e-commerce en de vraag naar ‘last mile’-distributiemogelijkheden krijgen vastgoedontwikkelaars en investeerders steeds meer interesse in stadsdistributie”, klinkt het bij JLL.

Ordina en T-Systems bieden gezamenlijk portfolio van cloud-, werkplek-, en applicatiediensten

Digitale transformaties staan hoog op de agenda van veel bedrijven. Klanten vragen steeds vaker naar het moderniseren en digitaliseren van hun bedrijfsvoering o.a. d.m.v. de cloud of een combinatie van verschillende platformen. Aangezien Ordina geen eigen cloud-infrastructuur heeft, ging het daarvoor in zee met T-Systems.

Tony’s Chocolonely introduceert ‘Beantracker’ met ChainPoint technologie

Chocolademaker Tony’s Chocolonely gaat een samenwerking aan met de Arnhemse softwareaanbieder ChainPoint voor meer transparantie in de cacaoketen. De ‘Beantracker’ is een systeem dat is gebaseerd op het ChainPoint platform en naast traceerbaarheidsdata verdere duurzaamheidsindicatoren verzamelt die helpen om een continu verbeterproces in gang te zetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.