DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Nieuw hoofdkantoor voor Toyota Material Handling

Tegen het eind van dit jaar wil Toyota Material Handling zijn intrek nemen in een nieuw kantoorgebouw op bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek. Op een 20.500m² groot terrein van MG Real Estate is intussen met de bouwwerken gestart. De bedoeling is op de nieuwe locatie het Belgische hoofdkantoor en het Europese kantoor Sales & Marketing onder te brengen.

Roosendaal Healthcare Center opgeleverd aan Yusen Logistics Benelux

Dit nieuwe warehouse op industrieterrein Borchwerf ll in Roosendaal werd gerealiseerd door projectontwikkelaar MG Real Estate. Het warehouse van 11.225m² is specifiek ontworpen voor geneesmiddelenopslag en -logistiek. Het is daarvoor opgesplitst in een cold-store sectie (2-8°C), een omgevingstemperatuur (15-25°C) sectie en een speciaal beveiligde narcoticasectie.

IPP introduceert nieuw poolingmodel voor pallets

Het poolen van pallets resulteert in volledige ontzorging bij de klant. Die hoeft enkel te communiceren hoeveel pallets waar en wanneer hij nodig heeft en de pooling partner zorgt voor de rest. Ook is er geen extra investering nodig, aangezien het product als het ware wordt verhuurd/geleased.

DB Schenker introduceert nieuwe service Landtransport

DB Schenker heeft met ‘Premium 13’ een nieuwe tijdsgebonden leveringsoptie geïntroduceerd waarmee de service binnen het Europese landtransportnetwerk verder is uitgebreid. Klanten kunnen er nu voor kiezen hun goederen voor 13.00 uur te laten afleveren.

Atlas Copco overtuigd van logistieke troeven van België

De Zweedse compressorenbouwer blijft geloven in onze logistieke troeven en versterkt zijn logistieke team in het distributiecentrum in Wilrijk. Dat is opvallend, zeker nu andere spelers er recent voor kozen hun logistieke centra in Nederland of Duitsland te vestigen.

Supply Chain Innovations 2018 staat voor de deur

Overmorgen, donderdag 22 maart, is het eindelijk zo ver. Dan vindt Supply Chain Innovations 2018 plaats, hét jaarlijkse informatie- en netwerkevent voor de supply chain professional. U maakt er ongetwijfeld uw opwachting, samen met honderden andere supply chain professionals en prominenten in het domein.

KPMG Advisory en Ackinas werken samen rond working capital en cash optimalisering

KPMG en Ackinas hebben een partnership gesloten voor de uitvoering van end-to-end projecten voor de optimalisering van cash en werkkapitaal. “Omdat de verbetering van cash en werkkapitaal veel te maken heeft met optimalisering van de werkkapitaalprocessen, helpt process mining-technologie bij het analyseren van de werkkapitaal bedrijfsprocessen.

Marks & Spencer kiest Zetes voor food supply chain-processen

Zetes zal Marks & Spencer (M&S) helpen bij het verbeteren van de visibiliteit en de leveringsprocessen in zijn supply chain voor verse voedingswaren. Door het partnership zal ook meer samenwerking ontstaan tussen M&S en zijn voedingsleveranciers via Zetes’ supply chain-visibiliteitsplatform ZetesOlympus.

Rovolution, TGW’s nieuw tijdperk voor robotica in de material handling

(advertorial) Tijdens Supply Chain Innovations laat TGW de bezoekers kennis maken met de Rovolution, een revolutionair robotsysteem voor volledig geautomatiseerde piece picking. Dit intelligent en zelflerende robotsysteem maakt gebruik van de bevindingen van cognitieve robots en machine learning, en is hierdoor uiterst flexibel en performant.

Phi Data op zoek naar strategische partner

De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.