DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Schoeller Allibert stelt Combo Fructus container voor

Deze nieuwe plooibare ‘intermediate bulk container’ (IBC) van Schoeller Allibert werd ontworpen om tegemoet te komen aan de producenten van tomatenpuree en vruchtensappen. Die producenten hebben specifieke vereisten als het op verpakken, verwerken en stockeren aankomt.

Hoofdrol voor IoT bij streven naar kleinere voetafdruk

Het Internet of Things (IoT) is cruciaal voor transport- en logistieke bedrijven, willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en negatieve invloeden op het milieu tot een minimum beperken. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Inmarsat, leverancier van wereldwijde mobiele satellietcommunicatie.

KFC opnieuw klant bij vorige distributeur

Na de eerdere overstap naar DHL en het logistieke fiasco dat daarop volgde, keert Kentucky Fried Chicken deels terug naar zijn voormalige distributeur Bidvest Logistics, het Zuid-Afrikaanse bedrijf gespecialiseerd in voedseltransporten.

Laatste rechte lijn naar Supply Chain Innovations

Waar bevindt u zich vandaag over een week? Ongetwijfeld op Supply Chain Innovations 2018! Want op donderdag 22 maart vindt uw jaarlijkse afspraak met andere supply chain professionals en prominenten in het domein plaats. In een unieke sfeer wordt u er in één dag tijd weer geüpdatet over alle innovaties en ontwikkelingen op supply chain gebied.

Total Belgium Ertvelde kiest voor gekoelde Modula liften van Vanas Engineering

(advertorial) Vanas Engineering is opgetreden als totaalleverancier met Modula stockageliften, schaaltjes op maat en koeling. De groep TOTAL heeft in België meerdere productie-eenheden. De fabriek van de smeermiddelen staat in het Oost-Vlaamse Ertvelde.

Freightex wordt Coyote Logistics, een dochter van UPS

Freightex werd in 2001 in het Britse Dover opgericht en is een vermogensefficiënte aanbieder van volledige laadruimtes, gedeelde laadruimtes alsook gekoelde en gespecialiseerde transportdiensten. Naast Groot-Brittannië heeft het bedrijf kantoren in Polen en Nederland.

SSI Schäfer lanceert shuttle met variabele breedte

De SSI Flexi Shuttle is een shuttle specifiek ontworpen voor automatische miniload-magazijnen met opslaglocaties van verschillende afmetingen. Het toestel is daarmee geschikt voor distributiecentra waar de ruimte geoptimaliseerd is voor dozen, trays en bakken tot 50 kilogram.

Beumer Group brengt nieuws in automatische sorteersystemen

De leverancier van geautomatiseerde material handling systemen heeft tijdens LogiMAT 2018 in Stuttgart verschillende nieuwigheden voorgesteld. Een daarvan is de nieuwe BG Sorter. Op basis van een enkel, gemeenschappelijk platform kan de BG Sorter worden geconfigureerd voor zowel ‘cross-belt’ als voor ‘tilt-tray’ sortering en combineert hij hoge capaciteit met de mogelijkheid om een brede mix van goederen te behandelen.

Jungheinrich pakt uit met eigen miniload en lithium-ion reachtruck

Op LogiMAT presenteert Jungheinrich zijn allereerste intern ontwikkelde miniload. In de miniload, die de naam STC 2B1A draagt, werden drie nieuwe patenten geïmplementeerd. Allereerst moet de innovatieve mast zorgen voor een optimale schaalbaarheid tot een hoogte van 25m en een maximale stabiliteit van de lichtgewichtconstructie.

Dachser Rail Services verbindt Europa met China via het spoor

Met de introductie van Dachser Rail Services wil de logistieke dienstverlener een alternatief bieden voor de soms te langzame zeevracht en de prijzige luchtvracht. Via zijn fijnmazige Europese netwerk van 363 eigen locaties en 68 partnerlocaties organiseert Dachser LCL- en FCL-zendingen vanuit 37 Europese landen naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/ Bratislava.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.