DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Diepvriesbedrijf Hesbaye Frost vervangt AGV-installatie met BA Systèmes

Hesbaye Frost is wereldwijd actief in diepvriesgroenten, pasta en rijst. Jaarlijks verwerken 300 medewerkers er ongeveer 150.000 ton producten die worden gepickt, ingevroren en verpakt. Hesbaye Frost distribueert zijn producten naar klanten in heel Europa, maar ook naar Japan, de VS en Israël.

Datadeelplatform Nallian neemt consultant 4Advice over

Nallian, het datadeelplatform voor logistieke hubs en luchtvracht, kondigt de overname aan van 4Advice, een advieskantoor op het vlak van tijd- en temperatuurgevoelige farmalogistiek. Het Mechelse 4Advice is wereldwijd actief en helpt farmaceutische bedrijven, transportbedrijven en logistieke hubs zoals cargoluchthavens om de processen in de keten te verbeteren, valideren en/of certificeren.

JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint

Kledingketen JBC komt terug op zijn beslissing om retourpakjes door particulieren te laten vervoeren via de mobiele applicatie van Hytchers. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) reageert tevreden. De beroepsorganisatie van ondernemingen in transport en logistiek spande in januari tegen zowel JBC als Hytchers een rechtszaak in kortgeding aan omdat het systeem oneerlijke concurrentie met de transportsector zou betekenen.

Nieuwe CEO Witron noemt IT geen doel op zich

Sinds begin 2020 maakt Johannes Meißner deel uit van de directie van Witron. Hij is afgestudeerd als ingenieur in telecommunicatietechniek en werkt al meer dan 30 jaar in de IT-sector van het bedrijf uit Oberpfalz. Toch luidt de aanstelling van een IT-manager als nieuwe CEO geen strategiewijziging voor Witron in.

Opname logistiek vastgoed wordt 32% tot 46% minder dan in 2019

Ook de Europese logistieke vastgoedmarkten hebben onder het corona-virus te lijden. In negen belangrijke logistieke vastgoedmarkten zal de opname dit jaar 32% lager liggen dan in 2019 als per 1 oktober de situatie weer normaliseert. Spreken we pas in januari 2021 van een normale situatie, dan zal de opname in 2020 zelfs 46% lager uitvallen.

Manhattan Associates pakt uit met cloud-native WMS

Blikvanger tijdens Manhattans klantenconferentie Momentum Connect was wel de lancering van het gloednieuwe Manhattan Active Warehouse Management. Het flexibele en volledig cloud-native WMS is specifiek ontwikkeld en afgestemd voor gebruik vanuit de cloud en is gebaseerd op microservices.

CaptureTech reinigt apparatuur in warehouses met UV-C-licht

Technische apparatuur die in warehouses wordt gebruikt, zoals telefoons, handscanners en headsets, worden na gebruik meestal niet volledig gedesinfecteerd of gereinigd. En dat terwijl die toestellen in een magazijnomgeving vaak van hand tot hand gaan.

Logimarket: de nieuwe digitale marktplaats voor delen van capaciteit

Het digitale platform ‘Logimarket’ is sinds deze week online. Het werd gelanceerd door VIL en Logistics in Wallonia en moet logistieke bedrijven toelaat om capaciteit te delen. De coronacrisis heeft de logistieke sector grondig door elkaar geschud.

Shippeo en 4flow slaan de handen in mekaar

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in supply chain visibility, kondigt een wereldwijde samenwerking aan met 4flow, leverancier van supply chain consultancy, software en 4PL dienstverlening. Doelstelling is de zichtbaarheid in de supply chain te vergroten en de efficiency te verhogen voor verladers, vervoerders en eindklanten.

Leuze Electronic wordt Leuze

Leuze Electronic, het Duitse bedrijf dat sinds 1963 actief is in elektronica, meer bepaald sensoroplossingen, gaat voortaan verder onder de naam Leuze. De naamsverandering kwam er volgens CEO Ulrich Balbach om verschillende praktische redenen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.