DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700. Het gebouw huisvest zowel de havenarbeiders en de operationele diensten als het administratief personeel en het management.

Opvallend is de straddle carrier-infrastructuur die aan het gebouw verbonden is, naar eigen zeggen “een unieke, zelf ontworpen installatie die zijn gelijke niet kent in de wereld”. “We begonnen meer dan drie jaar geleden aan het ontwerp, na een ongeval waarbij een chauffeur bijna anderhalf jaar werkonbekwaam raakte”, vertelt HSSE director Suzanne Kwanten. “Tot dan stapten chauffeurs in via een ladder aan de machine zelf, waardoor je bij een misstap tot vijftien meter diep kon vallen.”
Voortaan kunnen de chauffeurs een platform bereiken via een vaste trap, waarna ze moeiteloos en veilig hun cabine kunnen binnenstappen. “Onze projectafdeling ontwikkelde zelf een geheel nieuwe installatie. De ontwerpen doorliepen heel wat testen en revisies in samenwerking met CEPA, de beroepsvereniging van de havenarbeiders.” Toen de plannen voor de herinrichting van de terminal en het nieuwe hoofdgebouw vorm kregen, viel de puzzel in elkaar. “We konden zo ineens drie veiligheidsproblemen uit de wereld helpen”, vervolgt Suzanne Kwanten. “Om te beginnen moeten de chauffeurs niet langer met een ladder naar boven. Verder kunnen ze voortaan ook hun inspectieronde rond de straddle carrier uitvoeren vanop een verhoogd, beveiligd platform dat goed verlicht is met spots en dus niet langer meer op de begane grond. Een derde veiligheidsrisico was de weg van de kleedkamers naar de straddle carrier-parking. Die kruiste het verkeer. Met de komst van het nieuwe gebouw hebben we die walkway volledig afgescheiden en op hoogte gelegd, over de truckflow heen. Er is nu geen interactie meer tussen mens en voertuig.”
 
Ook werd er een ultraveilige pomp- en tankinstallatie ontwikkeld met zes tankplaatsen, waarvan er twee ook dienstdoen om de straddle carriers te kuisen en de banden op te pompen. Ook hier was het devies een strikte scheiding tussen mens en machine en een doorgedreven beveiliging.
De tankinstallatie kan zes machines tegelijkertijd bedienen, aan 240 liter diesel per minuut. Bijzonder is dat het nieuwe systeem voorziet in een automatische back-up als een van de pompen defect is. Een dashboardsysteem moet zorgen voor een betere opvolging en planning van de tankbeurten. Bovendien bevat de installatie een nauwkeurig meetsysteem voor onderhoud, monitoring en foutdetectie. Verder is ze milieuveilig dankzij een degelijke beveiliging tegen lekkages en de stockage van brandstof in dubbelwandige ‘ingecupte’ tanks.
Foto: ©Schmitt

Recente nieuwsberichten

Vanas Engineering neemt Pacoma Systems over

Vanas Engineering en TouchPoint Inc (die Vanas in 2017 overnam) hebben de Nederlandse integrator van interne transportsystemen Pacoma Systems overgenomen. Met de overname wil Vanas zijn aanbod aan logistieke oplossingen uitbreiden en zijn business units verder ontwikkelen om een meer complete oplossing te bieden.

Consument ergert zich aan slechte track & trace van pakketten

Een slecht werkende of onduidelijke track & trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet later terugkomen van de pakketbezorger wanneer de consument niet thuis is. Dat blijkt uit onderzoek onder 503 Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.

TLV noemt Vlaamse regering naïef m.b.t. oplossing fileleed

De Vlaamse regering stelt in haar akkoord dat ze de files wil aanpakken door o.a. het vrachtverkeer voornamelijk ’s nachts te laten rijden. Volgens Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is dat ondoordacht en naïef. De beroepsorganisatie is vooral teleurgesteld omdat een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen dan toch niet in het akkoord werd opgenomen.

Bedrijfsbezoek Stoneasy.com: B2B e-commerce van projectplanning tot go-live

Op dinsdag 5 november organiseert B2B e-commerce specialist Natch een exclusief bedrijfsevent bij Stoneasy.com. Stoneasy verbindt wereldwijd natuursteengroeves, transporteurs en de bouwsector. En dat uitsluitend online. Bram Callewier, managing director en oprichter van Stoneasy, vertelt hoe zijn bedrijf in 12 jaar uitgroeide tot een wereldwijde speler die meer dan 1000 containers verscheept naar 150+ klanten in 15 landen.

Dillewijn Zwapak automatiseert nieuw dc met Dematic

Dematic, leverancier van automatiseringstechnologie, software en diensten voor supply chain optimalisering, heeft het nieuwe distributiecentrum van Dillewijn Zwapak in Amstelveen ingericht en geautomatiseerd. Deze groothandel in verpakkingsoplossingen, decoraties en emballage voor bloemen en planten, heeft onlangs vier magazijnlocaties geconsolideerd in één nieuw distributiecentrum voor 14.000 palletplaatsen.

Siemens, Quinaptis en Thomas More Hogeschool Geel koppelen software voor magazijnbeheer met software voor automatisering

Siemens en Quinaptis hebben samen met de Thomas More Hogeschool in Geel een oplossing ontwikkeld om software voor magazijnbeheer en software voor automatisering te koppelen teneinde de processen in een automatisch magazijn te optimaliseren.

TomTom Telematics heet nu officieel Webfleet Solutions

Zoals eerder aangekondigd, opereert TomTom Telematics vanaf vandaag – 1 oktober 2019 – onder de nieuwe naam Webfleet Solutions. Het bedrijf zal dezelfde producten en diensten blijven aanbieden waar TomTom Telematics om bekend stond. Hoewel Webfleet Solutions sinds de overname door Bridgestone Europe in april 2019 niet langer deel uitmaakt van de TomTom-groep, blijft het bedrijf een belangrijke partner van TomTom en blijven de file- en kaartoplossingen onderdeel van het dienstenpakket.

Verloopt stadslogistiek in Gent straks over de waterweg?

DHL Express en Blue Line Logistics hebben, in coördinatie met het stadsbestuur van Gent en De Vlaamse Waterweg, een eerste test uitgevoerd om de Gentse binnenstad over het water te beleveren. Op de Pallet Shuttle Barge ZULU 03 werden ter hoogte van de Widauwkaai containers geladen op zogenaamde cubicycles, de cargo-bikes waarmee DHL Express al geruime tijd pakjes in Gent verdeelt.

TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial) Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie.

Ecovolta mikt op kostenreductie met lithium-ionen-tractie-accu

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta introduceert een kostenverlagende tractie-accu voor vloertransportvoertuigen als vorkheftrucks en hefwagens. De evoTractionBattery vervangt loodaccu’s door gestandaardiseerde lithium-ionen-elementen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.