Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Still en Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen. Omdat het dc in Heultje zijn capaciteitslimiet heeft bereikt en een uitbreiding door plaatsgebrek niet mogelijk is, komt er een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum langs de E313 in Olen.

Door de bouw van het nieuwe dc zal Domus Logistics jaarlijks tot 5.000 vrachtritten uitsparen aangezien de activiteiten van vijf externe partners van het bedrijf ook in het nieuwe dc worden geïntegreerd.
Egemin Automation installeert in het dc een E’gv-systeem dat een belangrijk deel van het interne transport en de opslag van pallets met de Casa-producten moet automatiseren. Het nieuwe distributiecentrum heeft een oppervlakte van 50.000m² en biedt plaats aan 65.000 pallets. De investering van het volledige project bedraagt 35 miljoen euro en zal in het voorjaar van 2017 operationeel zijn.
 
Het nieuwe dc moet de opslagcapaciteit van Domus Logistics flink uitbreiden en zal vanaf het voorjaar 2017 Casa-winkels in heel Europa bevoorraden. Er zal eveneens bijzondere aandacht worden besteed aan een ergonomische werkomgeving voor de operatoren. Het distributiecentrum zal bestaan uit een bulkopslagmagazijn en een orderpickingzone. De oplossing van Egemin zorgt voor de automatische bevoorrading van de orderpickingzone, het transport van de pallets van en naar het bulkmagazijn en de opslag in het magazijn.
Daarvoor gebruikt Egemin in totaal twaalf E’gv Hybrid-magazijntrucks. De trucks worden geleverd door Still, het zusterbedrijf van Egemin in de Kion Group. De magazijntrucks worden voorzien van het E’gv Automation Pack en bovenliggende E’tricc-software waarmee ze autonoom kunnen rondrijden, pallets transporteren, opslaan in rekken, enzovoort.
 
De productdozen worden in bulk, hoofdzakelijk via zeecontainers, aangevoerd. Daarna stapelen de magazijniers de dozen op pallets en plaatsen ze vervolgens op de conveyorinstallatie van Egemin waar ze automatisch met folie worden omwikkeld. Een volautomatisch controlestation controleert en registreert de pallets. Vervolgens zorgen zeven E’gv Hybrid Still FM-X-reachtrucks voor de aanvoer van de pallets naar het bulkmagazijn. In het bulkmagazijn, dat 32 gangen telt, zijn vijf E’gv  Hybrid Still MX-X smallegangentrucks (VNA’s) actief voor het automatisch wegzetten en ophalen van de pallets in het magazijn. Wanneer goederen in de manuele orderpickingzone nodig zijn, haalt een van de zeven Still FM-X-reachtrucks de pallet op aan een bufferpositie vooraan in het magazijn en plaatst die op een van de twee conveyorbanen.

Recente nieuwsberichten

Ravas combineert wegen en ergonomisch transporteren in Ergo-Truck 2

Met de Ergo-Truck 2 lanceert Ravas een vernieuwde en verbeterde versie van zijn bestaande Ergo Truck. Volgens de producent en leverancier van mobiele weegoplossingen zet de Ergo-Truck 2 een nieuwe standaard in de wereld van mobiele weegsystemen en biedt hij bedrijven een handzame en ergonomische oplossing voor het efficiënt wegen en verplaatsen van goederen.

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.