Digitalisering en automatisering - Digitale verbondenheid: wat levert het u concreet op?

(Advertorial) Industrie 4.0, Het Internet der Dingen, Connected Manufacturing… stuk voor stuk trendy termen die in essentie op hetzelfde neerkomen: digitale verbondenheid. Er is steeds meer en steeds betere technologie voorhanden om processen te digitaliseren, en toestellen met elkaar te verbinden en onderling te laten communiceren. In de intralogistiek staat dit u concreet toe om uw transportmiddelen nauwgezet te kunnen volgen, en op elk moment op de hoogte te zijn van hun status en hun locatie. Bovendien zorgt het er ook voor dat autonome trucks efficiënt kunnen worden ingezet, en ze deel kunnen uitmaken van naadloze, efficiënte processen.

Digitalisering als eerste stap richting digitalisatie

Digitalisering en digitalisatie worden vaak door elkaar gebruikt, maar er is een wezenlijk verschil. Wanneer een papieren offerte wordt ingescand, is er sprake van digitalisering: hij wordt digitaal gemaakt. Wanneer er dan digitale technologieën worden gebruikt om deze scan in een automatisch proces te integreren, wijst dit op digitalisatie.

De snelste manier om uw interne logistiek te digitaliseren, is door gebruik te maken van een vlootbeheersysteem. Een combinatie van hardware op uw heftrucks en magazijntrucks enerzijds, en Linde connect software op uw computers anderzijds, zorgt ervoor dat deze met elkaar in verbinding staan en u alle belangrijke gegevens snel kunt uitlezen: werkuren, stand van de batterij, gedetecteerde schokken, nood aan onderhoud etc. Doordat deze gegevens op elk moment digitaal beschikbaar zijn, kunt u nagaan of uw materiaal optimaal gebruikt wordt, ingrijpen waar nodig en zo uw bedrijfsprocessen volledig stroomlijnen.

Digitale beveiliging van uw werkvloer

Het digitaal maken van uw truckgegevens, laat ook toe dat u in de omgekeerde richting werkt. Vanop uw computer kunt u namelijk ook instellingen aanbrengen op uw intern transportmateriaal. Zo kunt u met de Linde connect software o.a. snelheidsreducties aanbrengen, waardoor uw heftrucks en magazijntrucks in door u bepaalde gebieden automatisch hun snelheid verlagen. Daarnaast kunt u ook bv. toegangsrestricties invoeren waarmee uw trucks enkel door bepaalde medewerkers kunnen worden ingezet, of ze pas opstarten nadat een verplichte veiligheidscontrole is uitgevoerd.

Automatisering

Tot slot maakt digitalisering het ook mogelijk om autonome trucks efficiënt in te zetten. Ziet u een steeds terugkomend, repetitief patroon binnen uw processen? Dan is de kans groot dat Linde AGV’s u hierbij een hogere productiviteit kunnen opleveren dan manuele bediening. Ook de gegevens van deze trucks kunnen dan digitaal worden uitgelezen of ingesteld, zodat u hun efficiëntie kunt maximaliseren en hen naadloos kunt laten aansluiten op de manuele processen binnen uw onderneming.

Lees op de website van Linde importeur Motrac meer over wat digitalisering en automatisering u kunnen opleveren, of vraag meteen een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Recente nieuwsberichten

QuickBox Fulfillment en Inther Group ronden magazijnautomatisering af

Met vijf distributiecentra in de Verenigde Staten levert QuickBox Fulfillment 3PL-diensten voor e-commerce en multichannel retailers. Het e-commerce distributiecentrum in Atlanta wordt ingezet om de producten van Pura (intelligente geurverspreidingssystemen en -navullingen) op te slaan en uit te leveren. Begin 2024 startte Inther Group met de automatisering van het DC in Atlanta. Daarbij werden diverse intralogistieke technologieën, waaronder een A-Frame, automated guided vehicles (AGV’s) en Autobaggers, geïntegreerd op een manier die uniek is voor de intralogistieke sector. Intussen kon het geautomatiseerde systeem worden opgeleverd vóór Black Friday, het absolute piekseizoen voor QuickBox.

WDP bouwt verder aan pan-Europees logistiek platform

Logistiek vastgoedbedrijf WDP concretiseert zijn verdere uitbouw naar een volwaardig pan-Europees logistiek vastgoedplatform met een verdubbeling van zijn portefeuille in Frankrijk. Daarvoor verwerft WDP twee multimodale, duurzame nieuwbouw logistieke platformen (Bollène en Puceul) van beursgenoteerde vastgoedgroep Altarea, goed voor een (gespreide) investering van ongeveer 315 miljoen euro.

Ceva Logistics lanceert Forplanet voor duurzame logistiek

Ceva Logistics introduceert Ceva Forplanet, een nieuwe sub-brand waaronder het bedrijf zijn duurzame logistieke oplossingen wil verenigen en verder ontwikkelen.

MIT en Mecalux gaan samen logistieke innovatie versnellen

Het Center for Transportation & Logistics van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de intralogistieke groep Mecalux hebben een vijfjarig samenwerkingsproject gelanceerd dat de integratie van artificiële intelligentie (AI) in de logistiek moet versnellen. Via het Intelligent Logistics Systems Lab van MIT zullen beide partijen onderzoek verrichten naar nieuwe toepassingen van dit AI-model. “In samenwerking met Mecalux willen we disruptieve innovatie stimuleren om twee gebruiksscenario’s met grote impact te bereiken waarin AI de besluitvorming in de sector transformeert”, aldus dr. Matthias Winkenbach, hoofdonderzoeker bij het MIT Center for Transportation & Logistics en de Intelligent Logistics Systems Lab. “Via machine learning zullen we complexe modellen trainen die de kosten drukken, de ecologische voetafdruk verkleinen en de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren.”

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Søstrene Grene betrekt eerste DC buiten Denemarken

De Deense winkelketen Søstrene Grene verkoopt producten op het gebied van o.a. interieur, hobby, keukengerei en speelgoed. Sinds de opening van de eerste winkel in Nederland in 2012 is de populariteit van de winkelketen constant gegroeid, wat heeft geleid tot negentien vestigingen in Nederland en een online winkel. In België heeft de keten voorlopig drie winkels. Om de groei op te vangen, heeft Søstrene Grene een langdurige huurovereenkomst getekend voor een distributiecentrum in Nederland, meteen het eerste DC van het bedrijf buiten Denemarken.

BlueStar automatiseert magazijnen met Exotec

BlueStar, een wereldwijde distributeur van digitale identificatie-, mobiliteit-, Point-of-Sale- en RFID-technologieën, heeft gekozen voor Exotec om zijn distributiecentra in Europa en de Verenigde Staten te automatiseren. BlueStar opende in 2019 zijn EMEA-distributiecentrum in Eindhoven (NL). Sindsdien heeft het bedrijf een constante groei doorgemaakt. Om aan de toenemende vraag en hoge klantverwachtingen te voldoen, besloot het zijn infrastructuur uit te breiden en de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Daarbij schakelde het Exotec in om het Skypod systeem in het magazijn te implementeren.

Raja stelt herbruikbare verzenddozen van Re-Zip voor

Raja, een van de toonaangevende distributeurs van verpakkingen in Europa, lanceert een concrete oplossing om e-commerce verpakkingen te hergebruiken. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met de Deense start-up Re-Zip om diens herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. De e-commerce dozen van Re-Zip kunnen tot tien keer opnieuw worden gebruikt dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. Raja biedt de nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober 2024 ook in Frankrijk.

Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.