Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

TGW bouwt voor Picnic in Oberhausen het grootste e-fulfilmentcentrum van Duitsland

Om zijn groei op de Duitse markt veilig te stellen wil Picnic tegen de zomer van 2024 een geavanceerd fulfilmentcentrum bouwen in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen). TGW zal er zijn flexibel Flashpick®-systeem installeren. Een shuttlemagazijn met 40 gangen vormt het hart van het systeem: kruidenierswaren, groente & fruit en diepvriesproducten worden bewaard in verschillende temperatuurzones, van 20 tot 4 en -25 graden Celsius.

Savoye biedt ODATiO WMS/TMS oplossing aan via het Microsoft Azure cloud-platform

Savoye zal Azure niet alleen gebruiken voor het hosten van ODATiO, de 100% cloud-based softwareoplossing voor de supply chain, maar wil klanten ook belangrijke voordelen bieden als zij activiteiten in meerdere landen ontplooien. Denk aan de beveiliging, een snelle uitrol van nieuwe diensten, flexibiliteit en een gegarandeerd serviceniveau, ongeacht de locatie.

Vanas breidt portfolio uit met twee nieuwe Modula-producten

Vanas Engineering heeft twee nieuwe verticale liften van Modula: de Modula Clean Room en de Modula Climate Control. De Modula Climate Control werd ontworpen voor opslag van materialen die gevoelig zijn voor temperatuur- en vochtigheidsveranderingen.

Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère

Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.

Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric

Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.

Nieuwe uiterst stille transpalletten van Linde Material Handling

De nieuwe Linde T14-T20 elektrische transpalletten zijn uiterst compacte toestellen die ook in de smalste ruimtes kunnen worden ingezet. Deze categorie omvat enkele van de stilste transpalletten op de markt die uiterst geschikt zijn voor inzet in stedelijke omgevingen, zelfs ’s avonds of in het midden van de nacht.

OMP kondigt strategische alliantie met EY aan

Het was OMP die de alliantie met Ernst & Young LLP (EY US) aankondigde. Die moet organisaties helpen om hun supply chain transformaties te versnellen, planners bij te scholen en nieuwe operationele modellen uit te bouwen. De alliantie is ook actief in België, waar OMP zijn hoofdkantoor heeft.

Nieuw kantoor met Training & Experience Center voor SSI Schäfer Nederland

Onlangs heeft SSI Schäfer in Oosterhout officieel haar deuren voor het publiek geopend van het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor met inhouse customer Training & Experience Center. Het nieuwe kantoor biedt plaats aan verschillende afdelingen voor de Belgische en Nederlandse medewerkers van SSI Schäfer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.