Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

CeMAT 2018 brengt geïntegreerde logistiek tot leven

Van 23 t.e.m. 27 april 2018 worden de Hannover Messe en CeMAT gezamenlijk opgevoerd. Focus van de duo-beurs ligt op de combinatie van Industry 4.0 met Logistics 4.0. “Industry 4.0 en Logistics 4.0 zorgen voor een omwenteling in productie en logistiek.

Nieuw kantoor voor Objective International

Objective International heeft een nieuw kantoor in gebruik genomen in zijn thuisbasis Wichelen. Door de groei van de voorbije jaren was het vorige kantoor te krap geworden voor de 65 medewerkers. CEO Koen De Clercq investeerde ruim 6 miljoen euro in een nieuwbouwproject: “We hebben de ambitie om tegen eind 2018 honderd medewerkers aan boord te hebben.

Sawyer, de eenarmige cobot, doet zijn intrede in Benelux

Collaboratieve robots of cobots worden ook in ons land steeds vaker ingezet om samen te werken met operatoren in productie. Momenteel zijn er naar schatting in België al een honderdtal collaboratieve robots in bedrijf. Om bedrijven te helpen de kloof tot daadwerkelijke implementatie te dichten, voorziet Sirris o.a.

Anaplan stelt innovaties in connected planning voor

Platformleverancier Anaplan komt met nieuwe innovaties om connected planning wereldwijd onder de aandacht te brengen bij grote en snelgroeiende bedrijven. Connected planning is een nieuwe manier van denken en plannen, aldus Anaplan. Het creëert verbindingen tussen data, mensen en plannen binnen een organisatie.

Infor neemt BI-specialist Birst over

Birst levert een platform voor data-sourcing en geeft inzicht in gestandaardiseerde gegevens om makkelijker bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen. Het Birst BI-platform verbindt de hele organisatie d.m.v. een netwerk van gevirtualiseerde BI-instances bovenop een gedeelde analytische structuur.

Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

Yusen Logistics bouwt twee nieuwe farma warehouses in de Benelux

Het Antwerp Distribution Center (ADC) van Yusen Logistics in Melsele functioneert momenteel als de centrale hub binnen de Europese Yusen Logistics Pharmaceutical Super Highway; een control-tower geleid transportsysteem waarbinnen meer dan 2 miljoen pallets farmaceutica per jaar worden vervoerd.

Nieuwe logistieke modellen nodig voor stadsdistributie

In zijn recente onderzoeksrapport ‘More than the last mile’ bekijkt vastgoedspecialist JLL hoe slimmere logistiek kan helpen bij het vormgeven van de steden van de toekomst. “Door de groei van e-commerce en de vraag naar ‘last mile’-distributiemogelijkheden krijgen vastgoedontwikkelaars en investeerders steeds meer interesse in stadsdistributie”, klinkt het bij JLL.

Ordina en T-Systems bieden gezamenlijk portfolio van cloud-, werkplek-, en applicatiediensten

Digitale transformaties staan hoog op de agenda van veel bedrijven. Klanten vragen steeds vaker naar het moderniseren en digitaliseren van hun bedrijfsvoering o.a. d.m.v. de cloud of een combinatie van verschillende platformen. Aangezien Ordina geen eigen cloud-infrastructuur heeft, ging het daarvoor in zee met T-Systems.

Tony’s Chocolonely introduceert ‘Beantracker’ met ChainPoint technologie

Chocolademaker Tony’s Chocolonely gaat een samenwerking aan met de Arnhemse softwareaanbieder ChainPoint voor meer transparantie in de cacaoketen. De ‘Beantracker’ is een systeem dat is gebaseerd op het ChainPoint platform en naast traceerbaarheidsdata verdere duurzaamheidsindicatoren verzamelt die helpen om een continu verbeterproces in gang te zetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.