Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

Virtual Supply Chain Innovations 2020

Momenteel zijn we bij Value Chain druk in de weer met het op punt stellen van de virtuele editie van Supply Chain Innovations 2020. Het wordt een ontdekking voor ons allen om binnen te stappen in ons virtuele gebouw en in contact te komen met de partners.

Lehning Laboratories schakelt Zetes in om aan traceability voorschriften te voldoen

Het Franse Lehning Laboratories produceert sinds 1935 homeopathische en natuurlijke geneesmiddelen. Volgens de nieuwe Richtlijn inzake vervalste geneesmiddelen (FMD) moeten producenten van natuurgeneesmiddelen voortaan een VOID-zegel op de productverpakkingen aanbrengen.

Swissport vlakt ‘superpieken’ af met Slot Booking app van Nallian

Swissport Cargo Services is de eerste afhandelaar op de cargohub van Brussels Airport die de Slot Booking app van Nallian gebruikt in combinatie met een systeem voor zelfregistratie aan een kiosk. Sinds het gebruik van de applicatie kan de afhandelaar niet alleen pieken afvlakken en betere service bieden, maar ook het stressniveau bij de medewerkers verlagen en het personeel efficiënter plannen.

Guillaume Hoffmann nieuwe managing director van Sage Belux

Sinds 1 oktober staat Guillaume Hoffmann aan het hoofd van het Belgisch-Luxemburgse filiaal van Sage, leverancier van oplossingen voor bedrijfsbeheer in de cloud. De 46-jarige Guillaume Hoffmann startte zijn loopbaan bij Sage 16 jaar geleden als hoofd verkoop, waarna hij commercieel verantwoordelijke van de noordelijke regio werd.

Swisslog versterkt AutoStore afdeling met nieuwe zakelijk directeur

Om de Europese AutoStore-activiteiten te optimaliseren en verder te ontwikkelen, heeft het Zwitserse intralogistiekbedrijf Swisslog recent Jens Schmale tot hoofd van Swisslog AutoStore Europe benoemd. Voordat hij bij Swisslog aan de slag ging, was Jens Schmale onder meer directeur van een lokaal actieve AutoStore-distributeur en gedurende vele jaren sales manager in de sector industriële vrachtwagens.

Igus stelt smeermiddelvrije xiros film geleiderol voor labellingtechnologie voor

Igus komt met een nieuwe zwarte geleiderol voor de verpakkings- en labellingtechnologie. Het installatieklare systeem bestaat uit zwart geanodiseerde aluminium buizen en xiros polymeer kogellagers. Xiros polymeer kogellagers worden voornamelijk in de verpakkings- en levensmiddelentechnologie gebruikt aangezien ze smeermiddel- en onderhoudsvrij en hygiënisch zijn en ze een laag losbreekmoment kennen.

Chep ambieert regeneratieve supply chain tegen 2025

Brambles, wereldwijd aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en in de Benelux actief onder het merk Chep, lanceert zijn nieuw vijfjarenplan rond duurzaamheid. Daarmee gaat Chep een stap verder in zijn streven naar de circulaire economie.

Acht mythes over warehouse automatisering

In vrijwel alle sectoren maakt robottechnologie steeds meer haar opgang en wordt ze steeds vaker toegepast om ondernemingen te helpen groeien. Een toenemend aantal bedrijven overweegt tegenwoordig hun warehouse te automatiseren om in hun respectieve markt concurrentieel te blijven en hun concurrentiepositie te versterken.

Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie

Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.