Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

H.Essers en Kuehne+Nagel staan in voor distributie coronavaccins

Op tweede kerstdag konden 27 landen tegelijkertijd een eerste levering van het COVID-19-vaccin van Pfizer en BioNTech in ontvangst nemen. Voor de distributie van het vaccin bundelde Pfizer zijn krachten met H.Essers. De logistiek dienstverlener wist de voorbije jaren een grondige knowhow op te bouwen in het opzetten van geïntegreerde logistieke oplossingen voor de farmaceutische sector en werkt al vijftien jaar nauw met Pfizer samen.

Trumpf en Jungheinrich bundelen krachten in hightech partnership

Het Duitse hightechbedrijf Trumpf, aanbieder van productieoplossingen op het vlak van werktuigmachines en lasertechnologie, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen. Jungheinrich zal transportsystemen zonder bestuurder leveren die onderdelen autonoom vervoeren tussen de verschillende bewerkingsmachines en opslagplaatsen.

Op naar mooier en beter!

In deze eerste nieuwsbrief van 2021 houdt het voltallige team van Value Chain eraan u en uw dierbaren al het beste te wensen voor het nieuwe jaar, uiteraard met op de eerste plaats een goede gezondheid! Verder wensen we u een productief en boeiend jaar met minder – noodgedwongen – me-time en veel ruimte voor creativiteit en groei.

Phi Data komt onder de vleugels van Simac

Het Nederlandse technologiebedrijf Simac heeft een meerderheid van de aandelen verworven van ICT-bedrijf Phi Data. Het Belgische bedrijf wordt toegevoegd aan de Simac-groep, maar zal zelfstandig blijven opereren voor het leveren van Smart Edge-oplossingen ter verbetering van bedrijfsprocessen.

DPD richt met ViaTim netwerk van particuliere afhaalpunten in België op

De coronacrisis heeft onmiskenbaar gezorgd voor een explosieve stijging van e-commerce. Om de stroom pakketten vanuit de webshops naar de consumenten te beheersen, riep de Nederlandse start-up ViaTim een netwerk van zogenaamde ‘buurtpunten’ in het leven.

Stefan Kleijngeld vervoegt directie Inther Group

System integrator Inther Group uit het Nederlandse Venray heeft zijn directieteam versterkt met Stefan Kleijngeld. Naast CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen, die vooral de strategische en commercieel gerelateerde activiteiten voor hun rekening gaan nemen, is Stefan Kleijngeld voortaan als managing director verantwoordelijk voor de strategische en proces/organisatorische activiteiten.

Overeenkomst Stef Groep en Nagel Groep is een feit

Stef, gespecialiseerd in geconditioneerde transport- en logistieke diensten, en Nagel Groep, gespecialiseerd in voedingslogistiek, hebben op 31 december 2020 hun overeenkomst afgerond voor de overname door Stef van de activiteiten van de Nagel-groep in Italië en België.

ICT Group versterkt met overname Yellowstar positie in logistiek en industrie

Eind december 2020 kondigde ICT Group aan dat het 100% van de aandelen van softwareleverancier Yellowstar overneemt. De transactie wordt deze maand afgerond. Yellowstar levert webgebaseerde oplossingen die real-time inzicht, toegang en controle bieden in de supply chain.

Savoye maakt met Jivaro Print gepersonaliseerde verzenddozen mogelijk

Savoye, leverancier van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een volledig geïntegreerde printmodule toegevoegd aan zijn gamma Jivaro-verpakkingsmachines. Niet alleen passen de Jivaro-verpakkingsmachines de hoogte van de verzenddozen aan de inhoud aan.

NxtPort gaat internationaal

Nxtport werd in 2016 in het leven geroepen met als missie transparantie te brengen in de supply chain dankzij een neutraal data sharing platform. Het betreft een open dataplatform waarin lokale applicatieontwikkelaars hun eigen logistieke oplossingen kunnen uitwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.