Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

Raja op vier dagen tijd voorzien van automatisering door Boa Concept

Leverancier van verpakkingen Raja heeft een beroep gedaan op Boa Concept voor de automatisering van de end-of-line in zijn vestiging in Tremblay (F). Boa Concept installeerde in 3 dagen tijd meer dan 100 meter Plug-and-Carry conveyors. De hele lijn werd in minder dan een dag opgestart.

Colis Privé breidt uit naar België, Luxemburg en Marokko

De Franse pakjesdienst Colis Privé legt zich sinds 2012 toe op de snelle aflevering (in 24 en 48 uur) van pakjes aan huis en in afhaalpunten. In zijn thuisland is het bedrijf actief voor rekening van bijna 200 klanten waaronder enkele van de grootste Franse en internationale e-commercespelers.

Nederlandse producent Wavin verhoogt zijn efficiëntie nog verder met behulp van de totaaloplossing voor magazijnen van Zebra Technologies

Wavin werd in 1955 opgericht en is een Nederlandse producent van kunststof leidingsystemen voor met name drainage- en watervoorzieningsdoeleinden. Wavin levert met hun kunststof leidingsystemen en producten voor kraanwater, vloerverwarming en -koeling, binnen- en buitenriolering, regenwater, distributie van drinkwater en toepassingen voor gas en datacom wereldwijd innovatieve oplossingen voor bouw en infrastructuur.

DHL parcel centers verwerken sneller met nieuwe sorters van Beumer Group

Logistiek dienstverlener Deutsche Post DHL Group heeft leverancier van intralogistieke oplossingen Beumer Group in de arm genomen voor de installatie van een nieuwe, innovatieve sorteeroplossing in een aantal parcel centers van de groep. De nieuw ontwikkelde middelgrote sorter is speciaal ontworpen voor het verwerken van kleine en middelgrote zendingen tot schoenendoosmaat (45cm x 35cm x 25cm) en met een maximumgewicht van vier kilogram.

Savy neemt als eerste Odatio software van Savoye in gebruik

Savy, een Franse producent van verfartikelen en decoratie, doet al langer een beroep op Savoye voor de ontwikkeling van zijn logistieke systemen. Zo wordt het opslag- en orderverzamelsysteem in het distributiecentrum van de producent al meer dan tien jaar beheerd en aangestuurd door Logys WMS.

FlexLink breidt opties voor compacte spiraallift conveyor uit

FlexLink, een Zweedse aanbieder van automatische ‘production flow’ oplossingen, heeft zijn aanbod voor de compacte spiraallift-conveyor uitgebreid met nieuwe opties voor hoogtes en voor kettingen. Met de compacte spiraal kunnen fabrikanten de beschikbare vloeroppervlakte in de productieruimte aanzienlijk vergroten door goederen tot 2900mm boven de vloer te heffen en te laten zakken.

Programma Smart Warehouse Knowledge 2021

Aanstaande donderdag 18 maart 2021 organiseert Value Chain Smart Warehouse Knowledge 2021 – The Online Summit for Warehouse Management. Download hier het programmaboekje waar u alle praktische informatie, het gedetailleerde programma en informatie van de deelnemende partners terugvindt.

Belgische CEO’s zijn optimistisch, maar hebben toch kopzorgen

Maar liefst 82% van de Belgische CEO’s denkt dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren, tegenover 22% in 2020. Dat blijkt uit de 24ste editie van de CEO Survey, een onderzoek dat PwC in januari en februari 2021 voerde bij ruim 5.050 CEO’s wereldwijd, onder wie 50 Belgische.

Avanos Medical implementeert integrated business planning met OMP op SAP S/4HANA

Avanos Medical, met hoofdzetel in Alpharetta, Georgia (VS), is als leverancier van medische apparatuur in 90 landen actief. De onderneming nam een belangrijke strategische beslissing door up te graden van SAP ECC naar SAP S/4HANA. Even belangrijk voor Avanos was dat hun supply chain planning oplossing compatibel zou zijn met het nieuwe SAP-platform.

DHL Express opent duurzame CityHub op Blue Gate Antwerp

DHL Express, de internationale expressdienst van Deutsche Post DHL Group, heeft op Blue Gate Antwerp een nieuwe CityHub voor de Antwerpse regio geopend. Dit stadsdistributiecentrum vervangt het service center nabij de Noorderlaan en zal wekelijks gemiddeld 50.000 pakjes ophalen en leveren in de Scheldestad en de randgemeenten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.