Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven
NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.
De disruptieve technologieën, waarvan de impact na 2021 wordt verwacht, tonen hoe de COVID-19-pandemie digitale transformatie in onze maatschappij heeft versneld. NTT onderscheidt vijf grote, disruptieve technologietrends die voor bedrijven veelbelovend zijn op het vlak van veiligheid en beveiliging, duurzame groei en een lagere druk op het milieu:
Door een gecentraliseerd beheer en flexibele toewijzing van IT-middelen wordt de integratie mogelijk van diverse sensorgegevens (voice, video of andere) ter ondersteuning van IoT-initiatieven.
Digital twin computing (DTC): voorspellende analyses door de reële en de virtuele wereld te integreren.
DTC biedt de mogelijkheid om verschillende scenario’s te testen door digitale ‘tweelingen’ van dingen en mensen vrij te kopiëren, te combineren en uit te wisselen. Deze informatie kan worden geïntegreerd in applicaties zoals systemen die verkeersproblemen voorspellen en maakt ook nauwkeurige voorspellingen op het vlak van ziektebeheer mogelijk.
De evolutie van de ‘citizen developer’ en robotic process automation zal ondernemingen een nieuw gezicht geven.
Dankzij low-code- en no-codeplatformen kan werkelijk iedereen zakelijke applicaties creëren met de eigen bedrijfsgegevens. Deze platformen zullen voor bedrijven een belangrijk instrument worden om zich te onderscheiden. De ‘citizen-developeraanpak’ gebruikt ook ‘robotic process automation’ (RPA) om bepaalde bedrijfsprocessen te automatiseren, zodat medewerkers hun tijd kunnen besteden aan taken met een grotere meerwaarde.
Quantum en edge computing zullen een nieuw computertijdperk inluiden.
Er kan meer computerwerk lokaal worden uitgevoerd, aan de edge in de plaats van in de centrale cloud, wat de processen vertraagt. Zo zou het beeldverwerkingssysteem van een auto de beelden onmiddellijk kunnen analyseren en herkennen in plaats van die informatie eerst naar de cloud te sturen.
Volgens NTT zal succesvolle klantenervaring in 2021 samenhangen met een datagestuurde, goed gedocumenteerde strategie. De gigantische hoeveelheden klantgegevens uit meerdere bronnen die de meeste organisaties raadplegen, verzamelen en beheren, zullen volgend jaar alleen maar toenemen.
Ook zal automatisering een cruciale rol spelen in initiatieven voor de werknemerservaring. NTT voorspelt doorbraken in technologieën als gerobotiseerde procesautomatisering, machine learning en artificiële intelligentie, die meer en meer zullen worden gebruikt. “De werkgevers moeten grondig nadenken over de optimalisering voor het welzijn en de veiligheid van hun medewerkers. Identiteit, gegevens en analyses, samenwerkingsinstrumenten, beveiliging en automatisering worden de funderingen voor een betere werknemerservaring en, wat heel belangrijk is, voor het welzijn van de medewerkers”, klinkt het.
Tot slot moet cyberveiligheid volgens NTT de basis vormen voor alles wat wordt geïmplementeerd, want de impact ervan op de klantentrouw en het welzijn van de medewerkers zal vanaf 2021 nog toenemen.