Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven

NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.

De disruptieve technologieën, waarvan de impact na 2021 wordt verwacht, tonen hoe de COVID-19-pandemie digitale transformatie in onze maatschappij heeft versneld. NTT onderscheidt vijf grote, disruptieve technologietrends die voor bedrijven veelbelovend zijn op het vlak van veiligheid en beveiliging, duurzame groei en een lagere druk op het milieu:
 

All photonics networks (APN’s) als basis voor wereldwijde communicatie. 
APN’s maken end-to-end informatieoverdracht tussen de terminal en de server mogelijk en creëren een duurzame, uiterst energiezuinige communicatieomgeving.
 
Cognitive Foundation (CF) zal alles verbinden en beheren.
Door een gecentraliseerd beheer en flexibele toewijzing van IT-middelen wordt de integratie mogelijk van diverse sensorgegevens (voice, video of andere) ter ondersteuning van IoT-initiatieven.

Digital twin computing (DTC): voorspellende analyses door de reële en de virtuele wereld te integreren.
DTC biedt de mogelijkheid om verschillende scenario’s te testen door digitale ‘tweelingen’ van dingen en mensen vrij te kopiëren, te combineren en uit te wisselen. Deze informatie kan worden geïntegreerd in applicaties zoals systemen die verkeersproblemen voorspellen en maakt ook nauwkeurige voorspellingen op het vlak van ziektebeheer mogelijk. 

De evolutie van de ‘citizen developer’ en robotic process automation zal ondernemingen een nieuw gezicht geven.
Dankzij low-code- en no-codeplatformen kan werkelijk iedereen zakelijke applicaties creëren met de eigen bedrijfsgegevens. Deze platformen zullen voor bedrijven een belangrijk instrument worden om zich te onderscheiden. De ‘citizen-developeraanpak’ gebruikt ook ‘robotic process automation’ (RPA) om bepaalde bedrijfsprocessen te automatiseren, zodat medewerkers hun tijd kunnen besteden aan taken met een grotere meerwaarde. 
 
Quantum en edge computing zullen een nieuw computertijdperk inluiden. 
Er kan meer computerwerk lokaal worden uitgevoerd, aan de edge in de plaats van in de centrale cloud, wat de processen vertraagt. Zo zou het beeldverwerkingssysteem van een auto de beelden onmiddellijk kunnen analyseren en herkennen in plaats van die informatie eerst naar de cloud te sturen. 
 
Deze disruptieve technologieën zitten eraan te komen en verhogen op korte termijn de noodzaak van digitale transformatie. Ze stellen de bedrijven immers in staat een superieure, geconnecteerde, naadloze en positieve klanten- en werknemerservaring te bieden. Precies daarom voorspelt NTT dat digitale transformatie in 2021 geen keuze, maar een must wordt voor bedrijven.
 
Volgens NTT zal succesvolle klantenervaring in 2021 samenhangen met een datagestuurde, goed gedocumenteerde strategie. De gigantische hoeveelheden klantgegevens uit meerdere bronnen die de meeste organisaties raadplegen, verzamelen en beheren, zullen volgend jaar alleen maar toenemen.
Ook zal automatisering een cruciale rol spelen in initiatieven voor de werknemerservaring. NTT voorspelt doorbraken in technologieën als gerobotiseerde procesautomatisering, machine learning en artificiële intelligentie, die meer en meer zullen worden gebruikt. “De werkgevers moeten grondig nadenken over de optimalisering voor het welzijn en de veiligheid van hun medewerkers. Identiteit, gegevens en analyses, samenwerkingsinstrumenten, beveiliging en automatisering worden de funderingen voor een betere werknemerservaring en, wat heel belangrijk is, voor het welzijn van de medewerkers”, klinkt het.
 
Tot slot moet cyberveiligheid volgens NTT de basis vormen voor alles wat wordt geïmplementeerd, want de impact ervan op de klantentrouw en het welzijn van de medewerkers zal vanaf 2021 nog toenemen.

Recente nieuwsberichten

Moderna Products verhoogt capaciteit met automatisch magazijn van Mecalux

Moderna Products produceert in zijn twee vestigingen in het West-Vlaamse Izegem en South Carolina (VS) duurzame spuitgegoten plastic producten voor huisdieren. Het familiebedrijf van de derde generatie biedt producten als manden, kattenbakken, reismanden, eet- en drinkkommen aan in meer dan 79 landen over de hele wereld. Omdat de onderneming van plan is de komende vijf jaar haar omzet in de sterk groeiende markt voor huisdieren te verdubbelen, heeft ze haar vestiging in Izegem uitgerust met een nieuw automatisch magazijn dat verbonden is met de productiehallen. Daarvoor deed Moderna Products een beroep op de intralogistieke groep Mecalux.

Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.