Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven

NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.

De disruptieve technologieën, waarvan de impact na 2021 wordt verwacht, tonen hoe de COVID-19-pandemie digitale transformatie in onze maatschappij heeft versneld. NTT onderscheidt vijf grote, disruptieve technologietrends die voor bedrijven veelbelovend zijn op het vlak van veiligheid en beveiliging, duurzame groei en een lagere druk op het milieu:
 

All photonics networks (APN’s) als basis voor wereldwijde communicatie. 
APN’s maken end-to-end informatieoverdracht tussen de terminal en de server mogelijk en creëren een duurzame, uiterst energiezuinige communicatieomgeving.
 
Cognitive Foundation (CF) zal alles verbinden en beheren.
Door een gecentraliseerd beheer en flexibele toewijzing van IT-middelen wordt de integratie mogelijk van diverse sensorgegevens (voice, video of andere) ter ondersteuning van IoT-initiatieven.

Digital twin computing (DTC): voorspellende analyses door de reële en de virtuele wereld te integreren.
DTC biedt de mogelijkheid om verschillende scenario’s te testen door digitale ‘tweelingen’ van dingen en mensen vrij te kopiëren, te combineren en uit te wisselen. Deze informatie kan worden geïntegreerd in applicaties zoals systemen die verkeersproblemen voorspellen en maakt ook nauwkeurige voorspellingen op het vlak van ziektebeheer mogelijk. 

De evolutie van de ‘citizen developer’ en robotic process automation zal ondernemingen een nieuw gezicht geven.
Dankzij low-code- en no-codeplatformen kan werkelijk iedereen zakelijke applicaties creëren met de eigen bedrijfsgegevens. Deze platformen zullen voor bedrijven een belangrijk instrument worden om zich te onderscheiden. De ‘citizen-developeraanpak’ gebruikt ook ‘robotic process automation’ (RPA) om bepaalde bedrijfsprocessen te automatiseren, zodat medewerkers hun tijd kunnen besteden aan taken met een grotere meerwaarde. 
 
Quantum en edge computing zullen een nieuw computertijdperk inluiden. 
Er kan meer computerwerk lokaal worden uitgevoerd, aan de edge in de plaats van in de centrale cloud, wat de processen vertraagt. Zo zou het beeldverwerkingssysteem van een auto de beelden onmiddellijk kunnen analyseren en herkennen in plaats van die informatie eerst naar de cloud te sturen. 
 
Deze disruptieve technologieën zitten eraan te komen en verhogen op korte termijn de noodzaak van digitale transformatie. Ze stellen de bedrijven immers in staat een superieure, geconnecteerde, naadloze en positieve klanten- en werknemerservaring te bieden. Precies daarom voorspelt NTT dat digitale transformatie in 2021 geen keuze, maar een must wordt voor bedrijven.
 
Volgens NTT zal succesvolle klantenervaring in 2021 samenhangen met een datagestuurde, goed gedocumenteerde strategie. De gigantische hoeveelheden klantgegevens uit meerdere bronnen die de meeste organisaties raadplegen, verzamelen en beheren, zullen volgend jaar alleen maar toenemen.
Ook zal automatisering een cruciale rol spelen in initiatieven voor de werknemerservaring. NTT voorspelt doorbraken in technologieën als gerobotiseerde procesautomatisering, machine learning en artificiële intelligentie, die meer en meer zullen worden gebruikt. “De werkgevers moeten grondig nadenken over de optimalisering voor het welzijn en de veiligheid van hun medewerkers. Identiteit, gegevens en analyses, samenwerkingsinstrumenten, beveiliging en automatisering worden de funderingen voor een betere werknemerservaring en, wat heel belangrijk is, voor het welzijn van de medewerkers”, klinkt het.
 
Tot slot moet cyberveiligheid volgens NTT de basis vormen voor alles wat wordt geïmplementeerd, want de impact ervan op de klantentrouw en het welzijn van de medewerkers zal vanaf 2021 nog toenemen.

Recente nieuwsberichten

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.