Digitale transformatie onder druk door dagelijkse beslommeringen
In opdracht van Dimension Data onderzocht onderzoeksbureau IDC hoe de optimalisering van IT-activiteiten het digitale transformatieproces beïnvloedt. Voor het online onderzoek bevroeg IDC IT- en senior managers in tien landen uit 275 bedrijven die elk meer dan 1.000 medewerkers in dienst hebben.
Uit het onderzoek blijkt dat IT-medewerkers meer dan 30% van hun tijd aan vragen en problemen besteden en dat slechts 15% van hun tijd naar innovatie gaat. Dat is een daling van 25% tegenover vorig jaar. En dat op een moment dat IT-innovaties binnen organisaties broodnodig zijn om de klantenervaring verder te verbeteren, de komst van het Internet of Things (IoT) voor te bereiden en big data en gegevensanalyses nuttig in te zetten.
Volgens Dimension Data is de boodschap duidelijk: bedrijven die het IT-luik van hun zakelijk model niet bijsturen, laten heel wat groeikansen liggen voor de toekomst.
Bedrijven weten dat hun IT-activiteiten moeten evolueren van tactisch naar strategisch. Toch worstelen de meeste in-house IT- en ontwikkelingsteams om bij te blijven. Het merendeel van de bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, zegt dat ze hun IT nog steeds onsamenhangend monitoren en afstellen, terwijl slechts 14% aangeeft dat zijn infrastructuur klaar is voor digitalisering.
Volgens het rapport is bij slechts 20% van de organisaties de structuur volledig geautomatiseerd en geoptimaliseerd, terwijl de meerderheid op weg is naar automatisering, maar zijn doel nog niet heeft bereikt.
- 9% van de bedrijven is niet geautomatiseerd;
- 13% is beperkt geautomatiseerd;
- 32% heeft een gemiddeld niveau van automatisering en organisatie;
- 25% is zeer geautomatiseerd.