Diepvriesbedrijven willen meer logistieke ondersteuning

Stockhabo opent tweede automatisch hoogbouwmagazijn in Moeskroen

In de slipstream van de vele West-Vlaamse diepvriesbedrijven vinden we in de regio ook heel wat bedrijven die zich specialiseren in diepvriesopslag en -logistiek. Stockhabo is al meer dan twintig jaar een van de gevestigde namen in de branche. Het familiebedrijf opende in de herfst van 2022 een nieuw automatisch hoogbouwmagazijn, goed voor 28.500 extra pallets.

Stockhabo zag het levenslicht in 2001, toen Xavier Haspeslagh en zijn echtgenote Christine Bouckaert startten met de palletopslag van gekoelde voedingsmiddelen. Ze deden dat in Moeskroen, ook toen al een logistiek knooppunt in Europa, met name voor voedingsbedrijven. Via uitbreidingen en een overname groeide de opslagcapaciteit van het bedrijf tot 49.000 palletplaatsen in 2010.
 
Vanaf dat moment volgden er enkele grote uitbreidingsrondes. In 2014 verschenen er op de site nieuwe magazijnen onder de noemer Stockhabo ONE, goed voor 19.000 extra palletposities. Een jaar later opende Stockhabo ICE, ook in Moeskroen, wat nog eens 32.000 extra plaatsen opleverde. Op de ICE-site nam Stockhabo in 2019 zijn eerste automatische hoogbouwmagazijn in gebruik, waarmee het bedrijf zijn totale aantal palletplaatsen op 158.000 bracht.

​Voorbereiding op de toekomst

“We breidden onze opslagcapaciteit uit in functie van de behoeften van klanten”, zegt vertegenwoordiger Tanguy Demeulemeester. “Onze eerste hoogbouw kwam er voor een specifieke klant die voordien op tien verschillende plaatsen stockeerde en dat wilde centraliseren. Die extra ruimte konden wij aanbieden.” Het tweede automatische hoogbouwmagazijn kwam er niet meteen op vraag van een klant. “Maar we hadden op voorhand wel al bepaalde toezeggingen voor volumes. We wisten dus hoe de groei er de komende jaren zou uitzien.”
 
Dat tweede automatische hoogbouwmagazijn opende Stockhabo in september 2022 op de ICE-site in Moeskroen, goed voor 28.500 extra palletplaatsen. Het nieuwe magazijn beschikt over automatische Dambach-magazijnkranen van 28 meter hoog, zo’n zes meter kleiner dan de magazijnkranen in het eerste automatische hoogbouwmagazijn op de ICE-site. Het ontwerp van de automatiseringsoplossing is afkomstig van ABB Intrion.
 
In 2021 nam Stockhabo in Limburg een sectorgenoot met twee vestigingen over. Dat brengt de totale opslagcapaciteit van het bedrijf momenteel op 262.000 palletplaatsen. Die bevinden zich op vijf locaties in België – drie in Moeskroen en twee in Limburg – en de Franse vestiging in Val-de-Meuse. In 2022 laadde Stockhabo in totaal 3,1 miljoen pallets in en uit op die zes vestigingen, goed voor 12.500 pallets per dag.

202333110598868_foto-1-a.jpg
Tanguy Demeulemeester en Justine Haspeslagh: “Moeskroen ligt centraal in Europa, tussen Frankrijk en Duitsland, en dicht bij de havens richting het Verenigd Koninkrijk. We liggen dus telkens op de route van heel wat diepvriesproducten.”

​Aangepaste opslagomgeving

Justine Haspeslagh, dochter van de oprichter en actief in het bedrijf als bestuurder en projectmedewerker, vertelt hoe diepvriesopslag altijd de core business is geweest. “Die activiteit is goed voor negentig procent van onze business. De opslag van frieten en andere aardappelproducten vormt de grootste categorie, maar daarnaast stockeren we hier onder meer ook ijsjes, desserts, brood- en patisserieproducten en fruit.”
 
Verder zijn er koelruimtes voorzien, voor onder meer boter, mozzarella en andere kazen, naast een ruimte op omgevingstemperatuur. Daar bevindt zich verpakkingsmateriaal, maar ook aardappelvlokken, melkpoeder, suiker, sauzen en chocoladeproducten. De ruimte kwam er op vraag van enkele klanten. Zo kunnen ze hun transporten optimaliseren. De vrachtwagens leveren afgewerkte diepvriesproducten af en nemen voor de terugrit verpakkings- of ander materieel mee. Toch maakt momenteel slechts een klein deel van de klanten van die mogelijkheid gebruik.

20233311100462_foto-2.jpg
Op de zes vestigingen van Stockhabo gaan dagelijks gemiddeld 12.500 pallets binnen en buiten.

​Seizoensgebonden

Stockhabo is in de sector vooral bekend voor de opslag van erg zware en hoge pallets met aardappelproducten, met een gewicht tot 1.350 kilogram. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van een ‘slave’ systeem dat bij het lossen automatisch sterke houten platen onder de pallets plaatst. “Op die manier kunnen we ook zware pallets veilig opslaan, zonder dat extra handelingen nodig zijn bij het laden voor klanten. Zo laden we sneller en kunnen we de kosten drukken”, vertelt Tanguy Demeulemeester.
 
De meeste diepvriesproducten die Stockhabo opslaat, zijn seizoensgebonden. Bij roomijs en diepvriesfrieten, bijvoorbeeld, is dat duidelijk het geval. “Producenten van roomijs bouwen hun voorraad op vanaf het begin van het jaar tot de eerste warme dagen. Die piek blijft stabiel, om vervolgens te dalen naar het einde van de zomer toe”, weet Tanguy Demeulemeester. “Producenten van aardappelproducten bouwen hun voorraad op vanaf september, in de aanloop naar de eindejaarsperiode. Daarna volgt er een dip, om vervolgens weer op te bouwen naar een piek in mei. In de zomer zakt de vraag.” De diepvriesopslag van fruit is afhankelijk van het moment van oogst en het land van herkomst.

20233311110368_foto-3.jpg
In 2022 haalde Stockhabo twaalf procent van zijn energie uit zijn zonnepanelenpark.

​Centraal in Europa

Stockhabo speelt zijn ligging uit als een troef. In de eerste plaats zijn er natuurlijk de vele voedingsbedrijven in de buurt, met name in West-Vlaanderen.
Tanguy Demeulemeester: “Die producenten willen hun afgewerkte producten zo dicht mogelijk opslaan. Op die manier kunnen ze de transportkosten tussen de fabriek en het magazijn zo laag mogelijk houden. Maar ook in de bredere logistieke keten is de locatie belangrijk. Moeskroen ligt centraal in Europa, tussen Frankrijk en Duitsland, en dicht bij de havens richting het Verenigd Koninkrijk. We liggen dus telkens op de route van heel wat diepvriesproducten.”
 
Die routes leiden trouwens almaar vaker ook richting Azië en Zuid-Amerika. “Aardappelproducten winnen er aan populariteit, net als onder meer broodproducten. De export van mozzarella naar Azië neemt jaarlijks met drie à vier procent toe. In Europa is die markt stabiel.”

​Investeringen op maat

Wat opvalt, is dat klanten uit de voedingssector almaar vaker bijkomende vragen stellen. “Zo stockeren we boter zowel voor de boterproducenten als voor bedrijven die boter als grondstof in hun productieproces gebruiken”, vertelt Justine Haspeslagh. “Om boter te kunnen behandelen, investeerden we in tempereercellen waarin we de boter op de juiste temperatuur brengen.”
Voedingsbedrijven vragen niet louter naar opslagruimte, maar ook naar extra handelingen. “Zo vragen sommige klanten dat we tijdens het lossen de temperatuur op drie verschillende momenten meten, terwijl dat normaal gezien maar een keer gebeurt”, zegt Tanguy Demeulemeester. “Of ze vragen om uitgebreid foto’s te nemen bij het laden van containers.”
 
Op aangeven van een van de klanten investeerde Stockhabo bij zijn eerste automatische magazijn in de installatie van een automatische loskade. “De klant investeerde in twee automatische laad- en lossystemen, waarna hun transporteur vijf aangepaste trailers aankocht. Wij zorgden aan onze kant voor een aangepaste automatische loskade.” Daarmee kunnen dagelijks 48 automatische lossingen plaatsvinden, zonder menselijke tussenkomst.
 
Het ging om een heel specifieke investering in een Joloda Hydroroll-systeem, want de automatische loskade moest uiteraard compatibel zijn met het systeem van de klant. Het systeem maakt gebruik van vier ski’s waarop de pallets een plaats krijgen. “Het voordeel van dat systeem is dat je ook nog altijd manueel kunt laden en lossen”, duidt Tanguy Demeulemeester. In de nieuwe hoogbouw installeert Stockhabo binnenkort een automatische loskade met een kettingsysteem van Ancra. “Dat type is het meest courant”, klinkt het. “Verschillende klanten maken er gebruik van en we kunnen het systeem ook snel aan andere klanten aanpassen.”

Flexibiliteit

Het extra magazijn moet Stockhabo helpen zich flexibeler op te stellen.
T. Demeulemeester: “Als een chauffeur te vroeg of te laat aankomt, proberen we toch meteen te laden of te lossen. Als daar plaats en tijd voor is, uiteraard. Het manuele magazijn op de ICE-site beschikt over een klaarzetzone voor vijftig vrachtwagens, waar orders al een dag vooraf gegroepeerd kunnen klaarstaan. Zo kan ’s ochtends meteen met laden worden begonnen. Als een chauffeur niet op tijd is, kunnen we het order tijdelijk laten staan. We kunnen dus iedere keer met voorsprong werken. Veel magazijnen hebben geen grote klaarzetzone, waardoor orders weer naar binnen moeten wanneer een chauffeur niet tijdig op de afspraak is.”
 
Vanaf het moment van aanmelding komt de pickinglijst in het warehouse management systeem – Dynaman – terecht. Op het moment dat de chauffeur bij de toegewezen laadkade arriveert, heeft het automatische magazijn dan al de eerste pallets uit het magazijn gehaald en klaargezet. Wanneer zij in de vrachtwagen rollen, komen de volgende pallets uit het magazijn. “Als de chauffeur daarna weer naar het kantoor komt, hebben we het papierwerk afgerond. Soms is het enkel nog wachten op de douanedocumenten.”

Energiekosten en tarieven

Net zoals andere sectoren kampt Stockhabo vandaag met enkele specifieke uitdagingen. Zo blijkt de verzekering jaar na jaar een moeilijker punt, zeker naarmate de sites steeds in omvang toenemen. Maar het spreekt voor zich dat de energiekosten een van de grootste hoofdbrekens vormen.
T. Demeulemeester: “We produceren zo veel mogelijk energie zelf. We hebben onze daken maximaal uitgerust met zonnepanelen. In de toekomst zouden we nog meer willen investeren in het opwekken van hernieuwbare energie, via een windmolen, bijvoorbeeld.”
 
Bovendien kan het bedrijf zijn energieverbruik voor een deel sturen. Tanguy Demeulemeester maakt de vergelijking tussen het diepvriesmagazijn en een batterij: “Op piekmomenten gaan we dieper koelen, waardoor we dan minder hoeven te koelen op duurdere momenten en op die manier energie uitsparen.”
 
In de loop van zijn twintigjarige bestaan liet Stockhabo nooit na om energiebesparende investeringen te doen. Het was een bewuste strategie van oprichter Xavier Haspeslagh. “We vervangen machines door modellen die energie-efficiënter zijn, ook al kunnen ze nog een tijd langer mee. Die strategie komt vandaag meer dan ooit van pas”, aldus Justine Haspeslagh.

Internationaal netwerk

Momenteel is er in de diepvriessector een grote consolidatiebeweging aan de gang, waarbij ‘private equity’ groepen – waaronder heel wat uit de Verenigde Staten – Europese bedrijven opkopen. Dat is een van de redenen waarom Stockhabo besloot aan te sluiten bij Constellation Cold Logistics (CCL), een groep van Europese familiebedrijven uit de koelopslag en -logistiek.
 
T. Demeulemeester: “Het doel van de groep is samen sterk te staan tegen de grote spelers en hun overnameplannen. De familiebedrijven hebben een sterke hand in de koers van de groep. Bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat ze samen een groter netwerk aanbieden aan klanten en zo een ruimere service kunnen aanbieden. CCL wil zelf ook overnames doen, maar dan telkens met het oog op kwaliteit, service en flexibiliteit.”
 
“Iedere entiteit bespeelt een eigen regio. Zo zijn wij actief in België en een deel van Frankrijk. In het Verenigd Koninkrijk is het dan weer HSH Coldstores dat verantwoordelijk is voor de verdere groei binnen die regio”, vertelt Justine Haspeslagh. Een extra doel van de groep bestaat erin van elkaar te leren en synergieën na te streven. “Zo kwamen er al collega’s langs om te kijken naar de werking van ons automatisch magazijn. Wij gingen naar Nederland om bij te leren over de tempereercellen en de logistieke behandeling van boter.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.