Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen. Dematic kreeg de opdracht een hoogwaardige geautomatiseerde oplossing te ontwerpen om een hogere leverfrequentie en een hoger serviceniveau aan de winkels mogelijk te maken en tegelijkertijd de groeistrategie van Reitan in de komende paar jaar te ondersteunen.

Het huidige logistieke centrum van Reitan in Marsalle is ongeveer 57.000m² groot. In de afgelopen jaren is het bedrijf zo gegroeid dat het noodzakelijk is geworden om uit te breiden in de vorm van nieuwe en modernere opslagfaciliteiten. Het uitgebreide magazijn zal nog eens 30.000m² toevoegen en zal een hoogbouwpalletmagazijn met 26 meter als hoogste punt bevatten.

De nieuwe faciliteit, die naast het bestaande magazijn wordt gebouwd met een brug ertussen, is speciaal ontworpen om de automatiseringsoplossing van Dematic te huisvesten en gaat naar verwachting 21 uur per dag, zes dagen per week draaien en ruim 400 orders voor droge goederen per dag verwerken. Straks zullen dagelijks ongeveer 130.000 kisten worden gepickt, verpakt en gedistribueerd vanuit het nieuwe systeem, met robotsystemen die een aanzienlijk deel van de dagelijkse werkzaamheden afhandelen. De automatiseringsoplossing moet het mogelijk maken de leveringsfrequentie van 600 populaire producten aan de franchisenemers van REMA 1000-supermarkten te verhogen en de totale kosten verder te verlagen door de operationele efficiëntie te verbeteren.

De nieuwe faciliteit wordt voorzien van automatische palletopslag, automatische kistendepalletisering, bufferopslag, een orderverzamelsysteem en half- en volautomatische palletiseertechnologie. Dematic is van plan dit alles te leveren onder een nieuw multisite magazijnbeheersysteem (WMS), dat niet alleen complexe fulfilment kan uitvoeren met alle nieuwe geautomatiseerde apparatuur, maar ook de verplaatsing van de voorraad tussen de oude en nieuwe faciliteiten kan orkestreren, evenals de levering van alle orderpallets naar een nieuwe expeditieruimte. Dat alles zou de productiviteit van het magazijn van Reitan meer dan verdubbelen en tegelijkertijd de werkomstandigheden van de magazijnmedewerkers aanzienlijk verbeteren.

De nieuwe opslagfaciliteit wordt naar verwachting begin 2023 in gebruik genomen.

Foto: AK83 arkitekter

Recente nieuwsberichten

4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken.

Boa Concept breidt aanbod uit na overname van RobOptic

Boa Concept, aanbieder van intralogistieke oplossingen voor o.a. e-commerce bedrijven, neemt 100% van het kapitaal van RobOptic over, een ingenieursbedrijf uit Saint-Etienne (FR) dat zich toelegt op robotica en visiesystemen. Door de aanvulling met RobOptic kan Boa Concept naar eigen zeggen nieuwe innovatieve robotoplossingen voor de intralogistieke markt ontwikkelen.

Mainfreight vestigt zich in loods van Versluys Logistics op luchthaven Oostende-Brugge

Mainfreight is een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in land van oprichting Nieuw-Zeeland, Amerika, Australië, Azië en Europa. In België is het bedrijf actief op zes locaties, waaronder Oostende. In de badstad is Mainfreight intussen uitgegroeid tot een van de toonaangevende bedrijven, met een totale magazijnoppervlakte van meer dan 100.000m² in het industriepark aan de A10 autosnelweg.

Hoe de geschikte elektrische transpallet of stapelaar kiezen?

(Advertorial) Er zijn heel wat verschillende typen elektrische transpalletten en stapelaars op de markt. Geen wonder dat het soms moeilijk is de bomen door het bos te zien. Welke elektrische transpalletten of stapelaars zijn het meest geschikt voor welke toepassing?

Hybride klanten vragen om nieuwe retailstrategie volgens onderzoek van Manhattan Associates

De grens tussen fysieke en online winkels vervaagt steeds meer. Maar liefst 83% van de retailers ziet een duidelijke wisselwerking tussen hun online en hun fysieke winkels: wat niet in de winkel aanwezig is, bestellen consumenten online en omgekeerd.

Smart Robotics lanceert nieuwe Smart Parcel Picker

Smart Robotics, leverancier van pick-and-place automatisering as a service voor magazijnen en logistieke processen, lanceert de nieuw ontworpen Smart Parcel Picker. Deze picking robot is ontworpen voor het depalletiseren en lossen van containers met pakketten, variërend in grootte, materiaal en gewicht.

Element Logic lanceert cloud-based dataplatform om magazijnen te optimaliseren met realtime data

Het Noorse softwarebedrijf Element Logic heeft eLogiq ontwikkeld, een cloud-based dataplatform dat datastromen uit meerdere databronnen in real time verzamelt, analyseert, deelt en gebruikt. Dat moet bedrijven helpen direct de nodige stappen te ondernemen om hun magazijnoperaties te optimaliseren.

Ahlers Transport en Logistiek Kazakstan

Vervoeren van transport naar de GOS-landen? Wegvervoer, rail en zeetransport, nationaal en lokaal. Op zoek naar een ervaren logistiek dienstverlener, met kennis en ervaring in Kazachstan? ​Contacteer Ahlers. Partner voor uw logistieke vragen verhuur en eigen magazijnen in de regio sinds 1993.

WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain.

Linde Material Handling trekt hefvermogen elektrische trucks op tot 10 à 18 ton

Nadat de elektrische heftrucks van Linde op het vlak van krachtproductie al op gelijke voet kwamen met hun thermische tegenhangers, doen ze nu hetzelfde op het vlak van hefvermogen. Zo kunnen de nieuwe E100 – E180 heftrucks voortaan goederen tot maximaal 10 à 18 ton transporteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.