Delta realiseert duurzaam Cradle-to-Cradle EDC voor Levi Strauss & Co

Op een terrein van ruim 15 hectare op het industrieterrein ‘Grosse Heide Wulfen’ in Dorsten (Noordrijn-Westfalen) start de Delta Development Group binnenkort met de bouw van wat het groenste distributiecentrum van Duitsland moet worden. De Nederlandse projectontwikkelaar haalt met het nieuwe logistieke pand niet alleen mode-autoriteit Levi Strauss & Co naar de regio, maar realiseert ook het eerste Cradle-to-Cradle geoptimaliseerde logistieke project van Duitsland.

Het nieuwe logistieke pand op het gerevitaliseerde voormalige mijnterrein beslaat ongeveer 70.000m². Levi Strauss zal er vanaf 2023 zijn Europese distributiecentrum vestigen voor een huurperiode van 20 jaar. Het fulfilment center kenmerkt zich vooral door de gepatenteerde Cradle-to-Cradle (C2C) -aanpak: een circulaire ‘design for disassembly’ constructie die gebaseerd is op de principes van hergebruik, behoud van natuurlijke hulpbronnen en afvalvermindering. Doel is daarmee de ecologische voetafdruk van het pand zo klein mogelijk te houden. 
 
Tijdens de bouw wordt een geautomatiseerd material handling systeem geïnstalleerd waarmee orderpicking en logistiek grotendeels worden geautomatiseerd. Door die huurdersinstallaties al tijdens de bouw in het circulaire pand te integreren, wordt optimaal gebruik gemaakt van de gelegenheid om innovatie en duurzaamheid van de logistieke operatie naar een nieuw niveau te brengen. In het nieuwe EDC zullen een 650-tal mensen worden tewerkgesteld.
 
Geheel in lijn met de C2C-aanpak wordt gebruik gemaakt van Cradle to Cradle gecertificeerde materialen die worden vastgelegd in een materiaaldatabase. Daarin zijn de materialen en hun samenstelling vastgelegd, waardoor een gemakkelijke scheiding naar materiaalsoort aan het einde van de levensduur mogelijk is en de restwaarde wordt verhoogd. Ter optimalisering van de luchtkwaliteit en om een aangenaam en productief werkklimaat te creëren, worden alleen gezonde materialen gebruikt. De bedrijfslocatie is letterlijk en figuurlijk groen: naast het groen buiten heeft het pand zonnepanelen en een daktuin die wordt gebruikt om de biodiversiteit in stand te houden en eveneens dient als verzamelpunt voor de interne waterkringloop van het gebouw. Door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen kan het pand voor een groot deel in zijn eigen energiebehoefte voorzien. LEED-Platinum- en WELL-certificeringen weerspiegelen het duurzame en ‘human-centered’ karakter van het gebouw.
 
Drees & Sommer treden op als projectmanagers, Bremer AG als hoofdaannemer en Quadrant4 als architectenbureau. Het DC wordt ontwikkeld in samenwerking met beleggings- en vermogensbeheerder Elrep en gaat deel uit maken van Delta’s Next Generation Logistics portfolio.

Recente nieuwsberichten

Rhenus Contract Logistics neemt AutoStore systeem in gebruik

Vanuit zijn nieuwe distributiecentrum in Tilburg bedient Rhenus Contract Logistics klanten die hoogwaardige producten aanbieden in diverse sectoren. In het duurzame 60.000m² grote magazijn heeft de logistiek dienstverlener recent het Autostore-systeem, powered by Swisslog, in gebruik genomen.

Zwitsers postcenter haalt nieuwe crossbelt sorters van Interroll in huis

De toenemende populariteit van e-commerce stelt veel postbedrijven voor nieuwe uitdagingen. Een belangrijke uitdaging bestaat erin het sterk groeiende aantal kleinere pakketten, met verschillende maten en gewichten, snel te verwerken en te sorteren.

CTS Group huurt extra magazijnruimte vlakbij Schiphol

Logistiek dienstverlener CTS Group huurt sinds vorige maand extra loodsruimte op Schiphol Logistics Park aan de Pudongweg in Rozenburg, vlak naast zijn bestaande pand in Nieuw-Vennep.Momenteel is CTS GROUP gehuisvest in Freight Terminal 207, een logistiek verzamelcentrum onder de rook van Schiphol.

Katoen Natie investeert fors in Nederland

Katoen Natie maakt 80 miljoen euro vrij om zijn value added logistics aanbod uit te breiden op de Chemelot site in Nederlands Limburg. Sinds 2013 bezit Katoen Natie al een aantal logistieke terminals in de regio. De sites van de logistieke groep in Nuth, Born, Geleen, Elsloo, Tüddern en Maasmechelen stellen momenteel 250 mensen tewerk.

DP World neemt in wereldprimeur kinetisch draadloos netwerk in gebruik

De Antwerpse haventerminal van DP World is de eerste terminal in Europa en zelfs ter wereld die gebruik maakt van een flexibel draadloos backbone netwerk (BT’s Rajant Wireless mesh technology). Dit veilige en stabiele netwerk presteert uitermate goed dankzij zijn grote bandbreedte en de end-to-end dekking op een grote oppervlakte.

Eerste autonoom varend schip op de Noordzee

Enkele zeemijl voor de kust van het Nederlandse Den Helder zijn voor het eerst proeven gehouden met een autonoom varend schip op de Noordzee. Daartoe werd de SeaZip 3, een schip van SeaZip Offshore Services, uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen moeten worden voorkomen.

Shippeo breidt supply chain visibility platform uit met Ocean & Parcel Tracking

Aanbieder van oplossingen voor supply chain visibility Shippeo voegt nieuwe Ocean- en Parcel-trackingmogelijkheden toe aan zijn platform. Daarmee kunnen bedrijven elke stap van hun leveringen volgen, vanaf de leverancier tot en met de levering aan de eindklant.

Fusie DSV en Panalpina weldra een feit

De Zwitserse logistieke groep Panalpina is overstag gegaan voor het verhoogde overnamebod van in totaal 4,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 4,1 miljard euro) van zijn Deense concurrent DSV. Daarmee komt een einde aan een overnamestrijd van ruim twee maanden tussen beide partijen.

UPS vervoert medische stalen met onbemande drones

Als nieuwe logistieke dienst gaat UPS medische stalen transporteren met drones. Daarvoor gaat het een samenwerking aan met Matternet, actief in autonome dronetechnologie. Het droneproject gaat van start bij het ziekenhuis WakeMed gelegen op de campus in de stad Raleigh (North Carolina, VS).

Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.