De supply chain opschalen

Hoe supply chains en logistiek een grotere vraag aankunnen tijdens Black Friday en kerst

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent.  Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is.

nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.  Dit jaar versturen marketeers op de dag zelf in totaal 116 miljoen e-mails.   Black Friday 2022, op 25 november, zal waarschijnlijk grotere proporties aannemen dan ooit.[1]

De supply chain moet snel op deze toenemende vraag kunnen reageren.  Er moet genoeg veerkracht zijn om verstoringen het hoofd te kunnen bieden.  Logistieke managers moeten zorgen dat eindklanten regelmatig updates krijgen over hun zending en dat alles voor hen zo soepel mogelijk verloopt.
In deze whitepaper kijken we hoe fabrikanten en logistieke managers kunnen omgaan met een toenemende seizoensgebonden vraag en hun rol zo goed mogelijk kunnen uitvoeren om de eindklant een betere ervaring te bieden. 
U leest hoe ze met de juiste software voor verzending, transportbeheer en leveringsbeheer over de tools beschikken om de opbrengst incrementeel te laten groeien en hun reputatie en de loyaliteit van klanten te waarborgen.

20228199383901_shutterstock-2042952251.jpg

Een competitieve klantervaring ontwikkelen

Mensen vinden de online shopervaring nu nóg belangrijker dan ooit tevoren.  Sommige retailers hebben jarenlang gedacht dat mensen alleen maar naar de prijs keken als ze iets met korting wilden kopen.  De consument zou wel genoegen nemen met een ondermaatse klantervaring en bereid zijn om te wachten op een pakketje zolang de prijs maar goed was.
Maar de pandemie heeft voor een verschuiving gezorgd.  Mensen raakten steeds vertrouwder met online shoppen, waardoor de merkloyaliteit aanzienlijk afnam.  Sinds het begin van de pandemie heeft 75% van de consumenten een nieuwe shopervaring geprobeerd.  Zo'n 33% is van retailer gewisseld.  En de meeste consumenten zijn van plan om te blijven experimenteren².

Nu er steeds meer bedrijven deelnemen aan Black Friday en kortingen blijven bieden in de aanloop naar kerst, is een aantrekkelijke prijs niet langer genoeg om de concurrentie een stapje voor te blijven.  De klantervaring is nu meer dan ooit écht belangrijk.  En het is niet alleen de taak van teams op het gebied van marketing, digital of klantenservice om te zorgen dat deze optimaal is.  Logistiek speelt ook een cruciale rol. 

Logistieke managers moeten het volgende kunnen doen:

  • Verschillende verzendopties mogelijk maken. Voor sommige shoppers is de prijs het belangrijkst.  Anderen betalen graag meer voor een snelle bezorging of zijn bereid om te wachten als dit beter is voor het milieu.  Het is belangrijk dat retailers verschillende verzendopties aanbieden.  Dit betekent dat logistieke managers moeten zorgen dat ze zonder problemen verschillende vervoerders kunnen inzetten.  Ze kunnen dit doen door samen te werken met de juiste softwarepartner voor leveringsbeheer.
  • Beter communiceren met klanten door te zorgen dat de zending tijdens elke fase wordt gevolgd.  Zo kan de klant de verzendstatus in de gaten houden en wordt het aantal belletjes over waar een bestelling blijft aanzienlijk verminderd.
  • Zorgen dat de retailer het verzendproces in volledig beheer heeft: Als klanten een geweldige ervaring hebben gehad, vertellen ze dit vaak maar al te graag aan hun vrienden en familie.  Door de verzending volledig in beheer te houden, kunnen pakketten worden voorzien van het merk van de retailer.  Logistieke managers zorgen voor de juiste softwarepartner voor delivery management zodat het merk meer loyaliteit en een goede reputatie kan opbouwen onder eindklanten.

202281994123578_shutterstock-1916710019.jpg

Een duurzame supply chain

De groeiende populariteit van Black Friday staat buiten kijf.  Maar dat betekent niet dat consumenten niet meer op het milieu letten als ze iets met korting kopen.
Een nieuwe enquête toont aan dat twee derde van de shoppers (65%) kijkt naar de impact op het milieu voordat ze tot aankoop overgaan.  45% van de consumenten is van mening dat ze met hun aankopen voor een positieve verandering kunnen zorgen3. Een derde van de mensen geeft aan te zijn gestopt met de aanschaf van bepaalde merken of producten vanwege zorgen omtrent hun impact op het milieu4.

Retailers zullen naar alle waarschijnlijkheid verschillende duurzame producten gaan promoten om milieubewuste shoppers aan te spreken op Black Friday en in de aanloop naar kerst.  Maar kritische shoppers kijken vaak naar duurzaamheid in de volledige supply chain.
Met behulp van het volgende kunnen supply chain en logistieke managers retailers en e-commercebedrijven helpen een duurzamer aanbod te creëren:

  • Meer milieuvriendelijke verzendopties mogelijk maken. Talloze vervoerders bieden bezorging met een lagere uitstoot, wat bij veel consumenten in de smaak zal vallen.  Met behulp van de juiste software voor leveringsbeheer kunnen logistieke managers de zo essentiële inzet van deze vervoersbedrijven mogelijk maken.
  • Management informatie bieden over de huidige uitstoot. Met het juiste delivery management system kan de uitstoot binnen de volledige supply chain in kaart worden gebracht.  Dankzij feitelijke gegevens over de actuele status kunnen retailers besluiten nemen over het verbeteren van de prestaties en hun succesverhalen communiceren naar de consument.

202281994219875_shutterstock-182035283.jpg

Veerkracht om verstoringen het hoofd te bieden

In 2021 ging Black Friday gepaard met problemen in de supply chain.  De voorraad die retailers met korting konden verkopen was door deze problemen beperkt, wat ertoe leidde dat de potentiële winst flink lager uitviel.  35% van de consumenten gaf aan dat zorgen over de supply chain invloed had op hun shopgedrag.5
Bedrijven die dit jaar optimaal profiteren van de periode tussen Black Friday en de kerstdagen, zijn bedrijven die veerkracht en flexibiliteit in hun supply chains inbouwen.  Ze moeten waar mogelijk elke vorm van verstoring kunnen weerstaan.  En wanneer dat niet mogelijk is, een tijdelijke oplossing voor het probleem zien te vinden.

Om dit te kunnen realiseren, moeten logistieke managers zicht hebben op wat er in de supply chain gebeurt.  Hoewel velen een transport management system gebruiken om hun werkstromen te plannen, worden voor sommige van deze systemen standaardalgoritmen gebruikt om de aankomst van producten te berekenen.   Als alles werkt zoals het moet, is dit misschien voldoende.  Maar als niet alles volgens plan verloopt en er een onverwachte verstoring optreedt, wordt een dergelijk systeem al snel onnauwkeurig en onbetrouwbaar.  Een transport management system dat de status van elke zending bijhoudt, kan betere en nuttigere gegevens produceren.
Om onverwachte gebeurtenissen het hoofd te kunnen bieden, moeten bedrijven echte veerkracht in hun transportnetwerk inbouwen.  Dit houdt waarschijnlijk ook in dat ze toegang moeten hebben tot meerdere vervoerders en transporteurs.  Dit maximaliseert het aantal transportopties.  Bedrijven moeten daarom toegang hebben tot software voor leverings- of transportbeheer met een groot en gevarieerd vervoerdersbestand.

202281994544178_shutterstock-252243190.jpg

Snelle retourneren

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst een op de drie Black Friday-aankopen wordt geretourneerd7. En een kleine drie op de vijf consumenten koopt niet opnieuw bij een bedrijf als hun klantenervaring niet naar behoren was8.

De garantie van een goede ervaring is erg belangrijk om klanten te behouden.  Daarbij is het belangrijk dat retailers rekening houden met elk onderdeel van het klanttraject.  Het houdt niet op bij enkel de bezorging van een bestelling.  De mogelijkheid om snel, makkelijk en goedkoop een artikel te retourneren, is net zo belangrijk voor de ‘klant van vandaap ’ als de manier waarop iets wordt bezorgd.  Logistieke teams moeten voor een goed retourproces zorgen.
Digitalisatie van het retourproces werkt beter voor klanten.  Maar het is ook veel efficiënter voor magazijnen.  Door het retourproces te digitaliseren, is het makkelijker om artikelen weer terug te nemen, en zo tijd en geld te besparen.  Zo kunnen producten ook weer sneller te koop worden aangeboden.

202281994624741_shutterstock-2070373364.jpg

Conclusie: kansen optimaal benutten met nShift

Het shopseizoen tussen Black Friday en kerst biedt enorme kansen voor bedrijven.  Maar zonder een veerkrachtige supply chain wordt het voor bedrijven lastig om deze te benutten.
Logistieke teams spelen een cruciale rol als het gaat om het leveren van de beste klantervaring.  De manier waarop de verzending wordt afgehandeld, kan een impact hebben op loyaliteit en reputatie.  Dit kan leiden tot herhaalde aankopen en meer conversies.
Hiervoor hebben ze software voor leverings- en transportbeheer nodig die kan fungeren als partner voor strategische groei.  Een partner die ze helpt om snel op te schalen als de vraag toeneemt.

Met nShift is het volgende mogelijk voor klanten:

  • Toegang tot 's werelds grootste vervoerdersbestand. Stel eenvoudig contracten op en beheer de integraties met meer dan 1000 vervoerders.  Zo beschikken klanten over verschillende verzendmogelijkheden en kunnen artikelen snel overal ter wereld worden bezorgd, met indien nodig probleemloze retourneringen.
  • Gestroomlijnde processen. nShift-gebruikers kunnen automatisch de juiste vervoerder kiezen en meteen een label of documenten printen.
  • Up-to-date blijven. Dankzij realtime ‘track and trace’ en berichten blijft de leverancier op de hoogte van het verzendproces.  Daarnaast weet de klant hiermee meteen wanneer het pakketje wordt bezorgd.
  • Meer inzicht in klanten. Bekijk en beheer alle gegevens op één plek om zo betere beslissingen te nemen.
  • Het retourproces digitaliseren. Hierdoor is het makkelijker om artikelen weer terug te nemen, en zo tijd en geld te besparen.
  • Zicht op de volledige supply chain zodat ze tijdens elke fase van het proces kunnen zien waar artikelen zich bevinden.  Dit maakt het aanzienlijk makkelijker om verstoringen te omzeilen.

Meer waarde voor klanten bieden

nShift is de wereldwijde leider op het gebied van leverings- en transportbeheer en een partner op het gebied van strategische groei.  We stellen onze klanten in staat om een betere klantervaring te bieden, de klanttevredenheid te verbeteren, verschillende verzendopties te bieden, nieuwe inkomstenbronnen aan te boren en duurzame verzendopties te ontwikkelen. 

nShift biedt klanten meer waarde via:
  • Incrementele inkomsten: nieuwe verkoopkansen creëren
  • Betere klantervaring: tot wel 60% minder supporttelefoontjes
  • Merkreputatie en -loyaliteit: herhaalde aankopen en aanbevelingen
  • Data-driven inzichten: nieuwe informatie over klanten verkrijgen
  • Mogelijkheden voor strategische groei: voorbereiden op de volgende stap in het groeitraject 

Kom meer te weten over hoe nShift klanten kan helpen bij de voorbereiding op Black Friday.

Recente nieuwsberichten

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen

De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.

Radarsysteem van Linde verhoogt veiligheid bij achteruitrijdende heftrucks

Het nieuwe hulpsysteem Reverse Assist Radar van Linde Material Handling beschermt personen en voorkomt schade aan goederen en infrastructuur. De Reverse Assist Radar herkent bewegende en stilstaande objecten aan de achterzijde van heftrucks en brengt de trucks bij gevaar zeer snel tot stilstand.

Supply chain professionals vinden dat hun IT-infrastructuur voor warehouseoperaties toe is aan modernisering

Dat blijkt uit het onderzoek ‘2024 State of Warehouse Operations’ van Manhattan Associates in samenwerking met Vanson Bourne. Maar liefst 97% van de respondenten zijn van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering nodig heeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. Een groot aantal respondenten zegt ook dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven en opleiden van werknemers op korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.

Eén op twee werkgevers in transport/logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer wordt verwacht dat de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het derde kwartaal van 2024 zal toenemen. De helft van de werkgevers (51%) die in januari 2024 in deze sector zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van september uit te breiden, terwijl 21% van plan is dat te verminderen. De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose – het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan – bereikt volgens ManpowerGroup een bemoedigende +30%. Dat is een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal en een status-quo ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Arvato bouwt nieuw DC in het Nederlandse Echt

Arvato, leverancier van supply chain oplossingen en onderdeel van Bertelsmann, bouwt aan een nieuw hoogwaardig distributiecentrum in bedrijvenpark De Loop in het Nederlands-Limburgse Echt, gelegen tussen Maastricht en Roermond. Met de nieuwbouw wil Arvato zijn operationele capaciteiten versterken en zijn positie in de logistieke 3PL-sector verder uitbreiden.

UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

UPS Healthcare breidt zijn bestaande Europese hub in Roermond (Nederland) uit met 21.860 vierkante meter. Tegelijk vergroot de logistiek dienstverlener ook zijn koelketencapaciteit. Die laatste is een cruciale schakel in een betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten. De vernieuwde logistieke hub staat in nauw contact met de faciliteiten in Heist-op-den-Berg, waardoor die op hun beurt extra capaciteit en flexibiliteit in leveringen kunnen aanbieden.

Distrilog automatiseert met zelfrijdende AGV-vloot van Toyota

De Belgische Distrilog Group, actief in de markt van logistiek en transport in de Benelux, heeft een deel van de activiteiten in zijn magazijn in Breendonk geautomatiseerd. Distrilog deed daarvoor een beroep op Toyota Material Handling, een van de vaste technologiepartners van het familiebedrijf uit Willebroek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.