De rol van de mens in de toenemende digitalisering

Er is vandaag veel discussie over het effect van digitalisering op de bedrijfsprocessen en de plaats van de mens. Dat onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week in Berlijn plaatsvond. Wetenschappers, politici, consultants en bedrijfsleiders waren het er met elkaar over eens dat de digitale toekomst de mens op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie zal plaatsen.

De mens wordt niet 'weggedigitaliseerd’
Automatisering, blockchain, big data, innovaties en optimaliseringstools veranderen bedrijven en hun bedrijfscultuur. Digitale processen zorgen voor een grotere efficiëntie in de hele waardeketen. Wordt de mens daardoor in de toekomst ‘weggedigitaliseerd’? Klaus Pause, expert in Change Management en directeur bedrijfsoplossingen bij de Adidas groep stelt dat machines niet alles kunnen en bovendien moeten worden bediend. “Hoe meer machines het niet-waardetoevoegende werk overnemen, des te effectiever medewerkers zich kunnen concentreren op communicatie en relaties. Digitalisering hoeft de medewerker niet bang te maken, het zal hem juist motiveren om mee te ontwikkelen”, meent hij. De ervaring van Pause met verandering leert dat het belangrijk is medewerkers te overtuigen van digitaliseringsprocessen Want als dat mislukt, zijn dergelijke projecten zelden succesvol.
 
Standaardisatie versus diversiteit
Organisator van de summit, Mercateo, exploiteert de grootste B2B-marktplaats van Europa. Over hoe de medewerker een digitaal platform kan ervaren als krachtige tool hebben ze al jaren nagedacht. Oprichter Sebastian Wieser geeft in één zin de essentie van digitale platformen weer: “Op een platform groeit het aantal voordelen voor het individu naargelang het aantal gebruikers groeit.” Vanuit die visie werd het nieuwe B2B-netwerkplatform Mercateo Unite ontwikkeld.
Met dat nieuwe platform stelt Mercateo de directe relatie tussen aanbieder en inkoper centraal. Het platform is een neutrale infrastructuur die zich via interfaces flexibel integreert in het inkoopsystemen en de inkoopprocessen van de klanten. “Het interfaceconcept van een platform bepaalt hoeveel ruimte gebruikers hebben voor hun eigen creatieve toepassingen”, vertelt Wieser. “Dankzij die toepassing komt er capaciteit vrij bij de gebruikers, die kunnen doen wat ook in de toekomst belangrijk blijft: persoonlijke netwerken en contacten onderhouden.”
 
Mercateo kondigde in juni de samenwerking met SAP Ariba aan.
 
Ten slotte vatte Mercateo-directielid Bernd Schönwälder de discussie als volgt samen: “Standaardisatie is een belangrijke motor in supply chain management en terecht een van de belangrijkste strategische bouwstenen. Maar digitalisering moet meer opleveren dan standaardisatie alleen. Tussen computers wordt geen creativiteit losgelaten, tussen mensen wel. Dat zal ook in de toekomst van toegevoegde waarde zijn. Dit is waar Mercateo Unite over gaat: organisatie-overschrijdende netwerkvorming tussen mensen.”

Recente nieuwsberichten

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.