De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Vier captains of industry aan het roer van nieuwkomer E’Log Automation

Met de oprichting van E’Log Automation is het landschap van supply chain en logistieke automatisering een nieuwe onafhankelijke integrator rijker. De nieuwkomer gaat er prat op dat kleine en middelgrote projecten belangrijk zijn. “Dankzij voortdurende investeringen in de standaardisering van mechanische en elektrische componenten en vooral in software, is automatiseren ook voor kleine en middelgrote bedrijven steeds toegankelijker geworden”, klinkt het.

Klein magazijn inrichten?

(Advertorial) Klein begonnen maar ondertussen is uw magazijn te klein geworden? Bedrijven hebben steeds vaker behoefte aan partners die hen begeleiden vanaf het magazijn in de garage tot aan een efficiënt magazijn. Een hoge schaalbaarheid en modulair systeem draagt bij tot succesvolle groei.

Axfood optimaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Supermarktketen Axfood levert huismerken zoals Willys, Hemköp, Snabbgross en Dagab en heeft meer dan 12.000 medewerkers in dienst, waaronder honderden magazijnmedewerkers op een groot aantal locaties in Zweden. Om de magazijnprocessen te optimaliseren en de doorvoersnelheid te verhogen, was de Zweedse supermarktketen op zoek naar een nieuw warehouse execution system (WES), dat consistente en efficiënte bedrijfsprocessen op alle locaties mogelijk moet maken.

PwC’s 2022 Digital Procurement Survey

(Advertorial) De levering van goederen en diensten is de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden, waardoor inkoop steeds moeilijker wordt. Aanbodtekorten. Prijsverhogingen. Inflatie. Gezondheidscrisissen. Het is duidelijk dat de lijst met uitdagingen lang is, maar dat geldt ook voor de lijst met kansen.

Yusen Logistics breidt healthcare netwerk uit met smart pharma hub in Gembloux

Met de opening van nieuwe warehouses in Roosendaal, Antwerpen en Herentals voegde Yusen Logistics Benelux de afgelopen jaren ruim 40.000m² aan zijn ‘smart pharma’ operaties toe. Nu investeert Yusen Logistics opnieuw in een geautomatiseerd ‘pharma & healthcare’ logistiek centrum, dit keer in het Waalse Gembloux.

Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center

De uitbreiding van het fulfilment center van Bol.com in Waalwijk is een feit. Het eigen fulfilment center dat de e-commercegigant in 2017 in gebruik nam, werd voorzien van een aansluitend pand, waarmee het totale grondoppervlak van het centrum werd verdubbeld naar 100.000m², vergelijkbaar met vijftien voetbalvelden.

Interroll lanceert nieuwe conveyor-oplossingen voor voeding en farma

Interroll breidt zijn bestaande aanbod van conveyor-oplossingen uit met nieuwe platformtechnologieën die voldoen aan strenge hygiënische eisen. Het nieuwe Modular Hygienic Platform (MHP) stelt nu ook flexibel inzetbare modulaire oplossingen ter beschikking die gebaseerd zijn op de principes van hygiënisch product design.

Jungheinrich gestart met bouwwerken fabriek in Tsjechië

De bouwwerken voor de nieuwe fabriek van Jungheinrich in Chomutov (Tsjechië) zijn gestart. Op een oppervlakte van ongeveer 37.000m² bouwt vastgoedontwikkelaar Panattoni een energiezuinige en CO2-geoptimaliseerde nieuwbouw volgens de built-to-suit-methode.

Breng een gratis beursbezoek aan HANNOVER MESSE 2022

(Advertorial) Eindelijk! De toonaangevende vakbeurs voor industriële technologieën vindt weer plaats in Hannover. Van 30 mei t.e.m. 2 juni 2022 zet HANNOVER MESSE haar deuren open voor de industriële gemeenschap. Ontdek de jongste innovaties op vlak van AI, robotica, logistieke IT, automatisering, material handling en meer.

5 stappen voor het bepalen van het juiste goods-to-person systeem voor uw warehouse

(Advertorial) WAT IS EEN GTP-SYSTEEM? Een Goods-to-Person systeem brengt de verschillende bestelde artikelen van een order naar de picker op zijn werkstation. Het concept is eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens met behulp van liften, conveyors en shuttles naar een uitgiftestation (orderverzamelen of palletiseren) gebracht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.