De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Dachser en Fercam stichten joint venture voor groupage en contractlogistiek in Italië

Logistiek dienstverlener Fercam gaat zijn divisies Distributie (groupage) en Logistiek (contractlogistiek) onderbrengen in een joint venture met Dachser onder de naam ‘Dachser & Fercam Italia S.r.l.’. Daarbij zal het aandeel van Dachser in de nieuwe onderneming 80% bedragen, terwijl Fercam AG 20% zal bezitten.

Nutreco versterkt digitale strategie met CloudSuite Food & Beverage van Infor

Nutreco, producent en handelaar in aquacultuur en dierenvoeding, heeft de Infor CloudSuite Food & Beverage geïmplementeerd. Door de overstap naar dat platform krijgt Nutreco niet alleen nieuwe functionaliteit, maar ook toegang tot technologie zoals artificiële intelligentie, process mining, en Robotic Process Automation.

Schrijf je nu in: Masterclass Voorraadbeheer

(Advertorial) De voorraden optimaal houden is voor veel bedrijven vandaag nog steeds een grote uitdaging. Met als gevolg heel wat overschotten en financieel verlies. Nochtans biedt een goed uitgekiende voorraad- en supply chain-strategie de oplossing voor een optimaal voorraadbeheer.

Dematic levert zijn grootste AutoStore-systeem in Groot-Brittannië

In 2021 nam de Britse onderneming Direct Corporate Clothing het bedrijf InCorporateWear over, om WWUGL te vormen. Sindsdien is WWUGL de grootste onafhankelijke leverancier van werkkleding, uniformen en persoonlijke beschermingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk.

Seamless Transition to E‑invoicing ‑ Comprehensive Guide (feat. Forrester)

(Advertorial) Alles weten over de aanstaande revolutie in e-facturatie? Volg dan zeker ons exclusieve webinar, met niemand minder dan Forrester als speciale gast. Niet te missen: ⦁ Begrijp de uitdagingen van e-facturatie en leer hoe je ze overwint.

Betrouwbaarheid. Gegarandeerd.

(Advertorial) Onze systemen zijn ontworpen voor maximale doorstroming, 24/7/365. Ons externe monitoringteam lost 90% van de systeemproblemen zonder fysieke tussenkomst. Kortom: we garanderen operationele beschikbaarheid, prestaties en geen hoofdpijn voor u. Klik hier voor meer informatie.

Skechers vindt in Manhattan een partner om verder mee te groeien

(Advertorial) Ter ondersteuning van de groeiplannen heeft Skechers een stevige basis gebouwd met betrouwbare, schaalbare en innovatieve technologie. Dus toen het tijd werd om de omnichannelactiviteiten verder te ontwikkelen, vond het wereldwijde lifestyle- en sportmerk de ideale oplossingen bij Manhattan.

Montea ontwikkelt 50.000m² voor Lekkerland in Waddinxveen (NL)

Lekkerland Nederland is al ruim 65 jaar gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie. Klanten worden op dit moment beleverd vanuit een van de distributiecentra in het Nederlandse Waddinxveen, Son en Meppel. In Waddinxveen opereert Lekkerland als groothandel en als logistiek dienstverlener vanuit drie verschillende locaties in de nabijgelegen omgeving van Distripark A12.

Atlas Copco Airpower verscheept 75.000e container via binnenvaart

Atlas Copco Airpower heeft onlangs zijn 75.000e container via de binnenvaart verscheept. Van alle zeevracht die vanuit Atlas Copco Airpower in Wilrijk vertrekt – bestaande uit compressoren en wisselstukken – gaat 98% via de binnenvaart naar de haven van Antwerpen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.