De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

STEF Groep neemt TransWest over

De STEF Groep, logistiek dienstverlener in de food supply chain, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van TransWest, gespecialiseerd in transport en logistieke diensten voor diepvriesproducten in België.

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

8 praktische tips om niet in stockbreuk te gaan met Chinees Nieuwjaar

Jaarlijks rond eind januari legt bijna een zesde van de wereldbevolking het werk neer om samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Daarbij komt een groot deel van de wereldwijde supply chain letterlijk stil te staan. Een erg mooie traditie voor Oost-Azië maar een hele lastige logistieke noot om te kraken in de rest van de wereld.

De groene toekomst van winkelen

Een onderzoek onder 1.000 Vlaamse consumenten toont aan dat klanten van retailers verwachten dat ze hun activiteiten verduurzamen. Gelukkig zijn ook de consumenten zelf bereid om concessies te doen. Dat blijk uit een survey van Direct Research in opdracht van Manhattan Associates. Dit rapport toont interessante inzichten dat retailers zal inspireren om hun strategie beter af te stemmen op de verwachtingen van de consument.

SDAG - Gorizia Interporto wil logistieke dienstverlening verbeteren met Generix WMS

SDAG S.p.A. is een interne onderneming van de Italiaanse gemeente Gorizia en staat in voor het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de logistieke hub van de gemeente. Gorizia logistics hub, een intermodaal logistiek platform aan de grens met Slovenië, is gespecialiseerd in verse en diepgevroren levensmiddelen voor de Centraal- en Oost-Europese markten. Om het serviceniveau te verbeteren, koos SDAG ervoor Generix WMS in SaaS te implementeren.

Combilift viert 25e verjaardag met nieuwe oplossingen

De Ierse material handling fabrikant Combilift blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. Dat wordt gevierd met een reeks nieuwe oplossingen.

UPS bereidt overname MNX Global Logistics voor

UPS heeft aangekondigd dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde leverancier van tijdkritische logistiek. Eenmaal afgerond, moet de overname zorgen voor meer precisie en mogelijkheden voor UPS-klanten die actief zijn in healthcare en aanverwante sectoren die vertrouwen op tijdgevoelige, vaak levensbedreigende logistieke oplossingen. “Of het nu is om een leven te redden of om een vliegtuig dat aan de grond staat sneller weer de lucht in te krijgen, MNX zal UPS helpen te leveren wat zijn klanten nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben”, weerklinkt de missie.

Jarige Solvint neemt sectorgenoot Bonache over

Solvint, sinds zijn oprichting in 2003 gespecialiseerd in inkoop en supply chain, blaast dit jaar niet alleen 20 kaarsjes uit, maar mag zich sinds 1 oktober ook eigenaar noemen van sectorgenoot Bonache.

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Movu Robotics: no warehouse left behind

Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.