De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Veelzijdig. Betrouwbaar. Rendabel.

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren, zowel binnen productie als in distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening omvat planning, analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Kosten besparen door te investeren in veiligheidsaccessoires?

(Advertorial) Het bouwen van een nieuw magazijn brengt, naast de nodige stress, vaak grote investeringen met zich mee. Er wordt veel tijd en moeite gestopt in het ontwikkelen van de juiste inrichting, de optimale pick- and pack processen, routing, lay-out en nog veel meer. Als ‘finishing touch’ wordt het systeem gecompleteerd met verlichting, klimaatsysteem, eventuele sprinklers én enkele veiligheidsaccessoires. Die laatsten worden toegevoegd omdat je je mensen en kersverse investering wilt beschermen. Toch zien we vaak, dat magazijnmanagers hier op willen besparen. De uitgaven voor het nieuwe magazijn zijn immers al zo fors? In dit stuk willen we laten zien, dat de juiste veiligheidsaccessoires paradoxaal genoeg vooral helpen om kosten te besparen. Tevens laten we het keuren van de stellingen niet onbesproken.

Duitsland vergunt eerste proefvaarten met binnenschepen op afstandsbediening

HGK Shipping (onderdeel van Häfen und Güterverkehr Köln AG, het logistieke bedrijf binnen de groep openbare nutsbedrijven van de stad Keulen) mag het eerste op afstand bediende binnenvaartschip op het Duitse kanalennetwerk exploiteren tijdens een zes maanden durende testperiode. Nadat de duwbakcombinatie bestaande uit het vrachtschip ‘Niedersachsen 2’ en de ‘Hannover’ begin mei 2025 zonder problemen testoperaties had uitgevoerd op een deel van de nu goedgekeurde route, heeft de binnenvaartrederij nu groen licht gekregen van het Duitse General Directorate for Waterways and Shipping (GDWS) voor deze nieuwe fase.

Fortwenger automatiseert warehouses vol koek met Mecalux

Het Elzasser bedrijf Fortwenger, gespecialiseerd in de productie van peperkoek en koekjes, heeft zijn twee logistieke faciliteiten geautomatiseerd met vier Mecalux opslagoplossingen en het Easy WMS magazijnbeheersysteem. Door technologie in zijn activiteiten te integreren, kan de fabrikant nu ongeveer 2.000 unit loads per dag verwerken, zijn tien winkels bevoorraden en zijn online klanten efficiënter bedienen.

Vita Zahnfabrik pickt tandprotheses met Lydia Voice

Tot het erg gespecialiseerde portfolio van Vita Zahnfabrik behoren tandheelkundige producten zoals protheses, bruggen en implantaten. Om aan de strenge eisen van zijn klanten – tandtechnici en tandartsen wereldwijd – te voldoen, volgt het Duitse familiebedrijf uit Bad Säckingen een rigoureuze ‘zero-error’ strategie. Zo moeten verschillende kwaliteitscontroles tijdens de orderverwerking helpen het risico op een foutieve levering van de kleine, complexe producten te minimaliseren. Om zijn strategie te ondersteunen, maakt Vita Zahnfabrik gebruik van Lydia Voice, de pick-by-voice oplossing van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Linde lanceert Xi-heftrucks officieel op Belgische markt

Linde-verdeler Motrac heeft de nieuwe Linde Xi-heftrucks officieel aan het Belgische publiek voorgesteld. In de komende weken worden de eerste exemplaren van deze elektrische heftrucks met hefvermogens tot 2 ton aan klanten in ons land geleverd.

DroneLand stelt autonome drone-hub op wielen voor

DroneLand, die als aanbieder van professionele drone-oplossingen op DronePort in Sint-Truiden is gevestigd, heeft de Pick-Hub voorgesteld. Het betreft een mobiele oplossing waarmee drones snel en automatisch kunnen worden ingezet op om het even welke locatie. Deze innovatie is de eerste in zijn soort in België en moet nieuwe mogelijkheden openen voor bedrijven, hulpdiensten, landbouwers en andere organisaties.van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Quicktron introduceert M5F-robot in Nederland

Het Chinese bedrijf Quicktron Robotics, ontwikkelaar van intelligente magazijnoplossingen en mobiele robotica (AMR’s), heeft zijn nieuwe M5F-containershuttle voor de Nederlandse markt gelanceerd. De M5F bin-mover robot versterkt de Quickbin+ oplossing van de robotbouwer en is geschikt voor een breed scala aan sectoren en toepassingen, gaande van 3PL, retail en e-commerce tot gezondheidszorg, food & beverage en productie.

EEVE onderscheidt zich op VPS-nauwkeurigheid

Het Belgische technologiebedrijf EEVE, bij menig tuinbezitter gekend van de Willow maairobot, is erin geslaagd een ‘visual positioning system’ (VPS) te ontwikkelen dat minstens 36 procent betere prestaties zou neerzetten dan het VPS van techgigant Google. Na vijf jaar ontwikkeling door een team van slechts twintig mensen en met meer dan zeven miljoen euro aan investeringen, werd het nieuwe VPS recent gelanceerd. Het systeem is niet alleen geschikt voor autonome positionering, maar bijvoorbeeld ook voor zelfrijdende innovaties zoals Tesla FSD.

INTERSPORT optimaliseert supply chain met TGW Logistics

(Advertorial) Met een ultramodern logistiek centrum in Wels zet INTERSPORT Oostenrijk een nieuwe standaard in sportretail. Het bedrijf tilt zijn supply chain naar een hoger niveru en streeft naar maximale efficiëntie. De grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf staat symbool voor compromisloze prestaties, state-of-the-art automatiseringstechnologieën en een doorgedreven centralisatie. Op 40.000 m2 komen innovatieve IT-systemen, intelligente robotica en artificiële intelligentie samen in een krachtige en toekomstgerichte oplossing. Het resultaat: razendsnelle processen, volledige transparantie en duidelijke zakelijke voordelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.