De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Siemens introduceert decentraal aandrijfsysteem voor transportbanden

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem dat specifiek ontworpen is voor horizontale transportbandtoepassingen. Het aandrijfsysteem omvat een motor, frequentieomvormer en aandrijving in één eenheid en wordt aangeboden in twee versies: wandgemonteerd en motorgemonteerd.

Van Moer Logistics ondersteunt diverse logistieke diensten met nieuw WMS

Sinds medio oktober stroomlijnt Van Moer Logistics de complexe flows van twee van zijn klanten met een nieuwe warehouse management oplossing. Na een succesvol implementatietraject bij Transmare in juli, worden nu ook de processen van Overstock Garden beheerd met het WMS van Elevate-IT uit Kontich, partner van Boltrics Professionals.

Productvisualisatie kan kwaliteit van picking met 20% verhogen

Bijna de helft van alle magazijnkosten zijn toe te schrijven aan de orderpicking. Fouten tijdens de picking kunnen die kosten nog eens opdrijven. Daarom streeft pick-by-vision-provider Picavi ernaar het orderverzamelen te verbeteren met een gebruikersinterface die is afgestemd op de behoeften van de gebruiker.

Dematic gaat nieuw nationaal dc voor Woolworths in Sydney automatiseren

Dematic, aanbieder van oplossingen voor magazijnautomatisering, is geselecteerd door Primary Connect, het supply chain onderdeel van de Australische supermarktketen Woolworths Group, om een geavanceerd geautomatiseerd afhandelingssysteem te leveren voor het nieuwe nationale distributiecentrum (NDC) in Moorebank Logistics Park, Sydney.

H.Essers wil chemielogistiek van Nederlandse Meeus Group overnemen

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag met 77 vestigingen actief in 19 landen, voert vergevorderde onderhandelingsgesprekken voor de overname van de logistieke en transportactiviteiten van de Nederlandse Meeus Group. Het gaat meer bepaald om de logistieke en transportactiviteiten in en vanuit Bergen op Zoom (met daarin een grote focus op chemie inclusief gevarengoed) en de verhuisbedrijven van de groep.

Colruyt Group zorgt voor Europese primeur met test van 44 ton waterstoftruck

Colruyt Group startte recent als eerste in Europa met een test van een 44 ton ‘heavy duty’ volledig elektrische truck met waterstof ‘range extender’. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstof ‘fuel cell’ wordt gegenereerd.

UniCarriers biedt nieuwe pallettrucks voor veilig en ergonomisch laden en lossen

UniCarriers – in 2011 ontstaan ​​na de fusie van Nissan Forklift en Atlet en sinds 2017 onderdeel van de Mitsubishi Logisnext Group – introduceert drie nieuwe pallettrucks met speciale aandacht voor ergonomie en diverse aanpassingsmogelijkheden.

Nieuwe visie: Supply Chain Excellence through Deep Data Intelligence

Voor meer uitleg rond deze visie ga naar https://optimact.com/

XPO brengt transport en logistiek in twee aparte bedrijven onder

De directie van XPO Logistics heeft het plan goedgekeurd om het logistieke segment van het bedrijf onder te brengen in een spin-off met de voorlopige naam NewCo. Het nieuwe bedrijf zou met ruim 18,5 miljoen vierkante meter magazijnruimte de op één na grootste contract logistics onderneming ter wereld worden.

Riga groeit verder met nieuwe versie van WMS van Savoye

Riga, opgericht in 1954, is een grote producent van accessoires en natuurlijke snacks voor dieren in Frankrijk. Met een productassortiment voor honden, katten, vogels, knaagdieren, vissen en boerderijdieren en een focus op dierenwelzijn, produceert en distribueert Riga 3.000 individuele producten, waaronder veterinaire, hygiënische en gezondheidsproducten onder het merk Phytosoin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.