De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Montea investeert 29 miljoen euro in Nederland

Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, investeert 29 miljoen euro in twee duurzame projecten in Nederland. Het betreft de sanering van een brownfield in Etten-Leur en de sale & lease back van een logistiek pand in Ridderkerk. In Etten-Leur ontwikkelt Montea een nieuw distributiecentrum van ongeveer 26.500m² voor Bas Service Oriented Logistics (foto).

Budvar zet ZetesMedea in om aan wereldwijd stijgende vraag te voldoen

De Tsjechische bierbrouwer Budějovický Budvar produceert zijn bier nog altijd exclusief in het historische brouwerijstadje České Budějovice, internationaal beter bekend als Budweis. Om aan de snel toenemende internationale vraag te kunnen voldoen, moest de brouwer de afgelopen jaren zijn capaciteit in Budweis uitbreiden.

ServicePower en PwC België bieden samen aftermarket-oplossingen voor buitendienstbeheer

ServicePower, wereldwijd aanbieder van software voor buitendienstbeheer, en PwC Enterprise Advisory (PwC België) hebben een partnership gesloten voor het leveren van een gezamenlijk buitendienstbeheer voor productiebedrijven in heel Europa.

Safelog rust nieuwe generatie AGV’s standaard uit met inductie-oplaadtechnologie

Safelog, producent van flexibele en schaalbare AGV-modellen, en technologiebedrijf Wiferion hebben een overeenkomst gesloten om gezamenlijk de prestaties van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) te verhogen en nieuwe toepassingsconcepten te ontwikkelen.

Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.

Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.

DFDS en Volvo Trucks werken samen aan elektrische transporten

Transport- en logistiekbedrijf DFDS en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig elektrische truck in om onderdelen te leveren aan de Volvo Trucks-fabriek in de buurt van Göteborg.

Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg

Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.

Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).

Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op

In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.